söndag 15 april 2012

Kaliber och pengar

Nu hörde jag inte hela programmet och inte hela intervjun men åsikter har jag som alltid ändå. Kaliber handlade om Hanna som fått gå till stadsmissionen för att få mat. Jag må vara kall och hård men min erfarenhet säger att de som hamnar här ofta gör det genom okunskap. Sin egen okunskap och då behöver man hjälp. Tittar man på Lyxfällan blir man ju mörkrädd över hur, ursäkta uttrycket, korkade endel människor är med sin ekonomi. Den summa man får i början på månaden ska räcka tills nästa gång det kommer in pengar. Blankolån är inte bra, ta väck allt man inte behöver. Det gäller att prioritera. Min uppfattning är också den att många gnäller trots att det inte behövs. Jag kan känna att det skulle vara så att de som får socialbidrag ska lämna in kvitton på vad de handlar för sina pengar och därefter skulle socialen, eller liknande, gå igenom dem. Felet måste finnas där. Därefter skulle personen ifråga få hjälp med hur man hushåller med sin ekonomi. De kunde fått hjälp med hur man handlar för att ekonomin ska gå ihop. Hur man lagar mat. Jag kan mycket väl tänka mig att skänka pengar till någon som behöver det men jag hade haft en lista med krav för att de skulle få dem. Det första är absolut att ta bort alla tobaks och alkoholinköp. Många gånger känner jag att de som säger sig inte ha några pengar ändå alltid har pengar till detta. Jag tror på hjälp till självhjälp och inte björntjänster.