måndag 2 april 2012

Kvitto på torgen

Ett förslag lämnat till finansdepartementet från Skatteverket vill nu att alla som säljer saker på olika torg runt om i Sverige ska införa kassaregister. 2010 ändrades lagen vilket gjorde att alla företag som hade/har en omsättning på mer än 176000 kronor om året måste ha ett kassaregister. Skatteverket vill ni sänka denna gräns till 88000 kronor/året vilket gör att även de som står på torgen och säljer kommer ingå. Allt är för att det ska bli svårare att fuska. Jag hör ofta att man ska ta kvittot när man handlar och oftast får man det direkt. De gånger jag handlar till någon annan tar jag det annars bryr jag mig inte. Vad ska man med alla dessa kvitton till? Köpet finns ju på kortet och skulle inte kvittot stämma så blir det säkert fel på det andra hållet nästa gång. Jag tror det jämnar ut sig i längden.