onsdag 25 april 2012

Pågatåg till Sölvesborg sen Hamburg

I helgen när jag åkte tåg funderade jag mycket över detta med pågatågen. Det sägs att när tunneln och bron är klara mellan Rödby och Puttgarden kan man åka tåg mellan Hamburg och Stockholm på fem timmar. Detta är inget jag vet säkert utan bara hört. Tåget kommer då gå förbi Hässleholm som är en knutpunkt. Har Sölvesborgs och Karlshamn pågatåg till dess betyder det att vi kommer ha massvis med avgångar som i sin tur kommer göra att det tar lika lång tid för oss i Sölvesborg att åka tåg till Stockholm som till Hamburg. Tekniken är fantastisk! Från Hamburg går det fort ut i Europa. Avstånden i världen bara krymper! Det ska bli intressant att titta tillbaka på detta när jag är gammal och se hur det blev. Jag ställer mig väldigt positiv till pågatågen sedan beror det självklart på kostnader för hur det ska bli. Jag gillar inte att åka tåg men valfriheten är väldigt viktig för mig och då tycker jag att de som vill åka tåg från Sölvesborg ska ha den möjligheten. Halvtimmestraffik ut i världen hade varit kanon!