måndag 2 april 2012

Tvåhundrafyrtioåttatusen barn

Enligt Rädda Barnen är det i Sverige 248000 barn som lever i familjer med väldigt låg inkomst eller familjer som lever på försörjningsstöd. Jag tänker inte kommentera om dessa siffror är sanna eller inte för jag känner att jag inte har den kunskapen att bedöma det men en åsikt om det kan jag ha. Jag tycker det låter mycket och för dem som har det fattigt är det inte bra. Det jag tänker och tycker om då är två saker. Det första är att bara för att man har pengar behöver man inte vara lycklig. Jag har bekanta som har oförskämt mycket pengar och det jag hört är att de gärna bytt pengarna mot föräldrar dom var hemma och var mer med dem. Barn är små en gång. Det andra är att ordet "fattig" är missbrukat enligt mig. När är man fattig? länkar sidan till Rädda Barnen. Jag må vara cynisk och barn får aldrig rätten att välja men man är inte fattig för att man inte har de senaste kläderna eller nyaste mobilen. De skriver att barn inte kan följa med på skolutflykter. Jag vet inte hur de tänker då för de skolutflykter jag varit på med klasser så ingår maten precis som när man är i skolan. De får mat och dricka. Det är om de vill ha en frukt eller kaka med sig och de kronorna är inte många. de behöver dessutom inte ha detta med sig. Min erfarenhet sedan många år i en kassa är dessutom att ju sämre med pengar en familj har desto sämre matvanor har de. När jag började att arbeta i affär kunde man betala med lappar från socialen. De som gjorde det handlade till största delen färdigmat, läsk och godis. Det är inte så konstigt om inte pengarna räcker då. Detta gäller såklart inte alla och barnen kan inte hjälpa det men socialen kanske skulle kräva kvitto på vad pengarna går till? Likhetstecknet mellan pengar och lycka vill jag i vilket fall slå hål på. Det finns inget likhetstecken mellan dessa. Faktum kvarstår hur vi än gör att människor väljer att ta sitt liv i Sverige. I Etiopien finns inte ett enda självmord. I den intervju jag hörde om detta för många år sedan fick de denna kommentar av mannen de intervjuade i Etiopien; "Ta mitt liv? Jag som kämpar varje dag för att överleva". Vi kanske helt enkelt har det för bra. Jag lider med de barn som inte mår bra men jag tror inte att man ska vara så snabb med att tro att dessa 248000 barn mår dåligt.