lördag 21 april 2012

Prislapp på utlandsvård

För många år sedan var jag med en vän på semester och han blev väldigt sjuk. Det blev inte helt billigt för honom. Nu kommer det nya EU-direktiv som ska se till att den som ska få vård alltid får veta kostnaden innan. Sverige har inte varit med på detta innan men regeringen vill nu att vi ska gå med på det. Det handlar mestadels om planerad vård utomlands och gäller medborgare i EES-länderna. En av anledningarna att detta ska genomföras är för att det inte ska bli så att bara den med pengar kan få vård. För mig är detta en förlängd arm av hälsovalet. Detta direktiv som handlar om patientrörligheten (patientrörlighetsdirektivet) gör att det kommer bli en lagstiftning om detta istället för att vi bara ska gå efter gamla domar från enskilda fall. Detta betyder att jag kan söka vård för någonting i andra länder, om jag vill. Jättebra! Konkurrens i vården är aldrig fel enligt mig och det stärker i min mening den enskilda individens makt.