måndag 23 april 2012

Vaccinationsregister

Från och med 2013 ska det finnas ett nationellt register för vaccinationer enligt regeringen. Detta gäller då först och främst de vaccinationsprogram som omfattar barn. Jag tycker det blir bra! Jag tycker också, vet inte hur det är idag, att alla som flyttar till Sverige ska vaccineras med de vanligaste vaccinen för att inte sprida sjukdomar som idag är i princip utrotade i Sverige. Jag vet att det inte gjorts innan men inte hur det är nu. Jag fick som en av femtio varje år påssjukan för några år sedan på grund av att jag var mottaglig trots vaccin och att jag mötte någon som bar påssjukanvirus. Maximal otur men genom att alla som kommer till Sverige vaccinerar sig så slipper vi sådana här sjukdomar. Nu är det inte så att jag varken var döende eller supersjuk men det var obehagligt och helt klart inte något jag önskar någon annan. Jag tycker det är bra med ett nationellt register och det bästa för framtiden hade varit om det till slut kunde bli ett internationellt register. Det tycker jag hade varit bra!