söndag 23 april 2017

Ett litet steg för sunt förnuft.

Ta seden dit du kommer.
De orden är inpräntade i mitt medvetande sedan barnsben och jag anser dem självklara.
Kommer jag till ett annat land eller besöker en plats så gör och beter jag mig så att det ska störa så få människor som möjligt och det gäller allt.
svt.se
Du har inte huvudbonad på när du äter.
Du rapar, fiser och smaskar inte och om du har ett behov av det så gör det när du är själv.
Kommer jag in på ett möte så hälsar jag på alla.
Oavsett vilket kön, vilket parti eller vilken ålder personen i fråga tillhör.
Det finns såklart undantag men de är då praktiska för på ett möte med femtio personer är det svårt att hinna ta alla i hand.

Mannen i Helsingborg hänvisade till sin tro när han vägrade att ta kvinnor i hand och därefter fick han inte längre mer vikariat.
Välkommen till Sverige och år 2017.
Här tror vi att alla människor är lika värda och oavsett om det skulle räknas som en svensk eller västerländsk sed att ta i hand, så har du valt att bo här.
Du bör därmed förändra dig så att du passar in i detta samhället.
Om du själv inte anser att så är fallet har du två val:
1. Var för dig själv men bli utan all form av ersättning.
2. Flytta till ett annat land.

Det borde vara slut på allt mesande nu.
Jag brukar säga att jag saknar den diplomatiska ådra som min mamma har för i min värld är det antingen eller. Valde du detta land så anpassa dig eller åk vidare.
Varför är det svårt?

Nej, alla länder har inte tagit sig lika långt som Sverige men vi vinner ingenting alls på att låta människor få fortsätta leva i samma anda som i sina hemländer.
De flydde nämligen ifrån detta och valde vårt jämställda och öppna land.
Acceptera då det!

Mannen i Helsingborg förstår garanterat inte detta och bör då verkligen ta sig en funderare på vad som är viktigt för honom.
Jag hoppas nämligen att han aldrig, så länge han inte ändrar sig, får ett arbete i Sverige där han ska möta människor. Här tar vi nämligen i hand när vi hälsar.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/helsingborgs-stad-frias-fran-misstankar-om-diskriminering