söndag 30 april 2017

Snart..

Snart kommer det ske!
Jag känner det i ryggmärgen.
För några tog det ingen tid alls, för andra desto längre men ett förbud är på väg.
svt.se

Martin Valfridsson som tidigare var tiggerisamordnare har svängt.
Från att ha varit positiv vill han nu ha ett förbud och jag tror att detta är framtiden.
Detta enda som är negativt är tiden det tar.

För ett par år sedan, när Belgien förbjöd tiggeriet, frågade en journalist en man på gatan vad han tyckte om förbudet. Han tyckte det var bra och följdfrågan blev vart han trodde att alla tiggarna nu ska ta vägen. Han skrattade och sa att de med all sannolikhet begav sig till Sverige.
Världen skrattar åt oss.

Nej, tiggeri handlar inte om fattigdom.
För mig handlar det om vilja och jag tycker det är sjukt att hela debatten har blivit så svår att ta. Det som borde vara sunt förnuft ställs mot känslor och glåpord.
Det är ingen som är rasist för att de inte vill ha tiggare på gatan.
Ingen människa i Sverige behöver sitta och tigga men dessa människor stannar i Sverige och beter sig direkt illa. Marken de använde i Malmö är bara ett exempel.
Janne Josefssons besök i en sommarstuga i de norra delarna av landet blev en chock för många.
Tiggare hade helt krasst bara valt ett hus och sedan flyttat in.
Det kan inte fungera så i Sverige.

Att bara komma hit och tro att man är berättigad till allt är dock fel och alla de som har tagit barn med sig borde få dem omhändertagna omedelbart.
Inte för att de är tiggare eller romer, utan för att barnet inte lever efter den standard som svensk socialtjänst kräver för att ditt barn ska få bo hos dig. Barnets bästa framför allt och för mig gäller det alla barn, oavsett vilket land de är födda i.
Tiggeriet för bara misär med sig och det är glädjande att allt fler nu märker detta.

Tiggeriet kommer garanterat försvinna i framtiden och jag hoppas det inte ska ta för lång tid innan alla vaknar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tiggerisamordnaren-infor-ett-forbud