lördag 15 april 2017

Lika lön.

Jämställdhet, feminism.
För några samma ord men inte för mig.
Feminism är för mig trams medan jämställdhet är en självklarhet.

Jämställdhet är det när samhället tar lika hänsyn till båda könen, oberoende av vad det är. Jag tror egentligen inte på det för i slutändan väljer de flesta pojkar att leka med bilar medan flickorna väljer dockor och jag tror det är något som är medfött.
Den som har barn ser det garanterat väldigt tydligt.
svt.se
Jämställdhet är för mig att lika arbete ska ge lika mycket jobb.
Jag har förståelse för att människor kan ha olika lön och värderas olika.
Vi är nämligen alla bra på olika saker men att två som har likadan utbildning, lika lång arbetslivserfarenhet och som bevisligen, som i detta fallet, kan visa på att de exempelvis kör samma sträcka på samma tid, ska absolut ha lika mycket i lön.
Att det sedan är en kommun som är arbetsgivare är en katastrof.

Jag tänker nämligen som så att exempelvis kommuner ska gå före som bra exempel.
De ska sätta ribban för hur övriga företag i kommunen bör arbeta.
Jag är helt emot kvotering men tycker att en sådan här sak borde vara självklart.
Skulle det vara så att de kan visa på att den ene personen, oavsett om det är mannen eller kvinnan, kör in så mycket tid att nästan 3000 kronor i månaden är vinsten som denne sedan får, då är det ok. Det kan då motivera lönen.
När det inte finns några olikheter är det dock fel.

Alla sådana här problem hade försvunnit med ansökningar utan personnummer eller kön. Om enbart utbildning och arbetslivserfarenhet hade stått hade alla problem varit ur vägen. I arbeten där just personlig lämpning inte är så viktig, hade detta fungerat utmärkt.

Jag anser att denna kommun gör helt fel och det utan att kalla mig för feminist.
Jag är istället för jämställdhet.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/hon-fick-3-000-mindre-i-lon