måndag 10 april 2017

Stackars Public Service.

Ungdomar samlas i grupp, kastar saker och skriker skällsord.
Polisen kommer till platsen och tvingas jaga flera av dem och när de äntligen har tagit fast några av dem försvinner några andra. För att kunna ställa dem inför rätta kräver polisen ut bilder och film på kravallerna av bland annat SVT, som vägrar.
svt.se

Sverige är bra på många sätt men ibland blir jag så fruktansvärt irriterad.
Varför i hela världen ska statens television, alltså det vi medborgare betalar för, skydda brottslingar?
De pengar vi betalar för detta nyhetsflöde ska användas för att försvara ungdomar från rättvisan?

Jag blir ständigt förvånad.
Den första gången jag fick en riktigt "chock" var härom året när media berättade att polisen nu kan jämföra sina DNA-spår med grannländerna. Vad?
I min värld borde det ha varit en självklarhet sedan väldigt många år tillbaka.
Polisen var dock lyckliga för nu kanske några brott skulle lösas.
Liknande saker läggs på hög och detta sista blir då att media som ägs av medborgarna kan motverka rättvisa genom att inte lämna ut sitt material!?

Varje person ska självklart skyddas om det kan finnas tvivel men det är inte så att det ska bil en allmän handling, polisen vill ha det.
Som jag ser det borde det vara en lag och skyldighet att all media vid olika händelser alltid ska dela sitt material med polisen.

En annan sak som störde var gruppvåldtäkten som lades upp live på Facebook varvid de vägrar lämna ut filmen. Om vi inte har EU för sådana här saker undrar jag vad vi har dem till.
All polis, åtminstone i Europa, borde samarbeta inom alla dessa områden för att på bästa sätt hjälpa medborgare som sköter sig.
Det finns ingen anledning att Svenssons ska få betala för att ett gäng ungdomar i Örebro som startar kravaller och tar sönder saker.
Det kan de få arbeta av själv, allihop.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/svt-tvingas-lamna-ut-kravallbilder