tisdag 6 juni 2017

Blickfånget..

20 döda i Afghanistan.
Detta ger en relativt stor artikel i svensk media.
Varför?
Min gissning är att et är blickfånget.
Afghanistan är ett land som just nu är på tapeten då många av deras landsmän har tagit sig till Sverige och med stor sannolikhet kommer att utvisas om de inte redan har blivit utvisade.
svt.se

CNN, BBC, Indiatimes, NBC och ABC.
Jag orkade inte läsa igenom fler men ingen av dem nämner explosionen på sina sidor.
Jag har alltså tagit tidpunkten för när det blev en nyhet och jämfört det med alla ovanstående sidor. Ingen nämner det som står i denna artikel.

För många år sedan hade jag en diskussion med media om en liknande sak.
New York väntade en stor storm samtidigt som Filippinerna drabbades av en tyfon.
Tyfonen nämndes inte men stormen i USA toppade alla nyheter.
Jag frågade varför det sorterades bland nyheterna och fick svaret att det skulle prioriteras.
Intresset för det som hände runt Filippinerna inte hade samma nyhetsintresse.
Jag ser samma sak idag.

Uppenbarligen anser svensk media att en explosion i Afghanistan är av vikt då det genererar artiklar i etern. Frågan är dock varför. Är alla andra okänsliga eller vi överkänsliga?

Min gissning är att detta är ett försök att få Sveriges regering på andra tankar för jag håller faktiskt med Ygeman för en gångs skull. Jag tycker inte vi ska stoppa utvisningarna till detta land för att det smäller en gång eller ett par. Det är ett stort land och om vi ska ta hand om alla människor som befinner sig i ett land där det smäller, får vi nu göra plats för alla engelsmän också.
Var ska alla svenskar efter terrordådet i Stockholm ta vägen?

Märkligt ändå.
Människor flyr hit för att de inte känner sig trygga i sitt land sedan smäller det här, men vi ska bara acceptera det och förstå människors olikheter?
VI ska minsann inte vara rädda!
Ser ni detta enorma Moment 22?
Och vad ni än gör så anklaga inte någon på grund av vilket land de kommer ifrån eller vilken religion de tror på för det är absolut ovidkommande.
Vi som nu är rädda för att bli påkörda, knivhuggas eller sprängas till döds, vart ska vi fly?
Världen är som ett dåligt parti Risk.
Istället för att lösa problemet på plats flyttas det runt och skadar desto fler.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dodliga-explosioner-nar-offer-begravdes-i-afghanistan