lördag 3 juni 2017

Okunskap.

Vaccinera sitt barn eller inte?
Jag blir förvånad över den spridda okunskap som uppenbarligen finns.
svt.se

I veckan fick barn nummer fem MPR-sprutan.
En absolut självklarhet då det förmodligen är det absolut säkraste vaccin som finns. På frågan om alla i min kommun var vaccinerade, om alla barn som föddes vaccinerades, fick jag veta att det finns de som faktiskt väljer att inte vaccinera sina barn.
De hänvisar då oftast till att de inte känner sig säkra på biverkningarna.

Detta visar okunskap på två saker.
- De har uppenbarligen ingen som helst koll på hur farlig mässlingen faktiskt är för små barn.
- De saknar läsförmåga att ta in den information som finns om vaccinet.

2013 dog cirka 146 000, nästan alla, barn i världen.
Människor som inte hade dött om de hade fått vaccin.

I Sverige började man vaccinera mot mässlingen redan på sextiotalet och sedan dess har antalet insjuknade och döda minskat drastiskt. På åttiotalet införde MPR-sprutan (mässling, påssjuka och röda hund) och antalet sjuka har minskat till ytterst få.
Trots vaccinet lyckades jag för många år sedan få påssjukan och läkaren på sjukhuset trodde knappt sina ögon. Jag var en av cirka femtio varje år som trots vaccin blev sjuk. Anledningen till att jag blev sjuk var att någon annan inte hade vaccinerat sig.
Den där "någon annan" tänkte inte på att den smittades eller visste inte om det.

En stor anledning till rädslor för vaccin, åter igen okunskap, är det som hänt efter massvaccinerandet härom året. Alla var livrädda för svininfluensan.
Av samma anledning som jag absolut anser att barnen ska vaccineras med MPR så skulle jag aldrig vaccinera mig mot svininfluensan. Trots väldigt mycket missnöje från många i min omgivning stod jag på mig. Jag tänker inte spruta in något i min kropp som är så nytt att man inte känner till eventuella biverkningar. Åter igen okunskap att bara gå med på det.

En stor risk är det förmodligen med då få idag minns sjukdomen i Sverige. Min generation har ytterst sällan drabbats av eller sett någon drabbas av det. En av de största förkämparna för mässlingen var en av de bästa barnboksförfattare som finns, Roald Dahl.
Hans dotter dog i sjukdomen trots att hon var sju år och det var precis innan man började vaccinera.
Hade en stor epidemi brutit ut så fler såg vad som hände hade med all sannolikhet fler valt att vaccinera sig. Ingen vill sina barn något ont men att ta beslut på gissningar och antaganden är inte bra.

Sverige har femtio års erfarenhet och kunskap om mässlingvaccinerna.
Som jag ser det, och med tanke på de uppsatta mål som finns om ett totalt utrotande av sjukdomen tills 2020, så anser jag att vaccinationen ska bli ett tvång.
Den som väljer att inte vaccinera sina barn utsätter dem för väldigt stor fara med tanke på hur öppen världen är idag. Det enda sättet att totalt utrota sjukdomen är att alla vaccineras så låt det bli så.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/larm-om-fler-masslingsfall
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/fragor-och-svar/massling-passjuka-och-roda-hund/