fredag 16 juni 2017

Nyhetstorka?

Ibland förvånas jag över media.
Jag läser inte skvallerpressen men anser att artikeln nedan är som hämtad från skvallerpressens tabloider. Anställda på Ivanka Trumps fabriker vittnar om VERBAL misshandel.
Oh yes.
svt.se

Med varje klass jag har brukar jag ha några lektioner där de får titta i sina kläder.
Var kommer de ifrån?
Varför kommer de från det landet?
Varför görs inte kläderna i Sverige?
Det är inga problem för en lågstadieelev att lista ut detta men svensk media har svårt att förstå.
På grund av att Ivanka har ett väldigt känt efternamn så hängs hon ut.
Hennes pappa är president och då ska hon hängas så fort tillfälle ges.

Ivanka Trump har alltså inte själv besökt fabrikerna som har vunnit upphandlingen om att sy hennes kläder. Hon känner inte de som arbetar där eller cheferna.
Hon har ett klädmärke där anställda med all sannolikhet att kontakten med fabrikerna.
Jag skulle vilja se den fabrik i Asien som har bra anställningsvillkor.

Jag tycker absolut att de ska ha det men jag anser att media ska vara rättvisa.
De tjänar, i fabriken de har tittat, cirka 1500 kronor i månaden och får en bonus på 170 kronor om de inte är hemma när de har mens (!). Välkommen 2017.
Deras lön är helt irrelevant om det inte även nämns hur mycket andra saker kostar.
Det är nämligen fullt möjligt att denna summa räcker till att äta alla månadens måltider ute och ändå kunna betala sitt hem. Det är det inte många som har i Sverige.
Man måste jämföra lönen med vad allt annat kostar.
Sverige är ett av världens högst beskattade länder och min gissning är att den lön dessa arbetare har  är hyfsat bra. Media ville bara jaga någon som heter Trump lite.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/arbetare-i-ivanka-trumps-fabriker-vittnar-om-verbal-misshandel