fredag 12 januari 2018

Bara genomför det!

Över partigränserna, över åldersskillnader så är människor överens.
Sex av tio personer anser att Sverige ska införa aktiv dödshjälp och jag jublar.

Det är två år sedan jag fick mitt eget parti i Blekinge att välja att arbeta aktivt för detta och det var min fina mormor som var min slutgiltiga orsak.
När du är gammal eller sjuk, när det inte längre finns någon återvändo.
Låt människor få dö värdigt.
Låt dem få välja själv att nu, nu orkar jag inte mer.
svt.se

Under hela ens liv får man välja allting.
Du ska välja yrke och arbetsplats, vad du vill äta eller inte.
Fritidsintressen eller musiksmak?
Du väljer allt själv men den dag du inte längre orkar leva, då får du inte ta det beslutet att göra det på ett snyggt sätt.

Många väljer idag att ta sitt eget liv och Sverige ligger högt upp i självmordsstatistiken. Människor gör det istället framför ett tåg, med droger eller i en bil.
De är desperata och Sverige vård inom detta i princip värdelös.
Varför inte se till att de får den hjälp som krävs och om de sedan fortfarande inte vill, så hjälp dem.
Göra man inte det så gör de på sitt eget sätt istället vilket blir en tragedi för hela kretsen runt dem.

Jag tror att vi i Sverige många gånger har det för bra.
Vi behöver inte oroa oss för tak över huvudet, mat varje dag eller att vi ska dö i en tsunami.
Vi har det relativt gott ställt även om det varierar.
När allt sådant är bra så blir det desto jobbigare att bara leva för ångesten över allt annat kommer istället. Vi kan resa, leva ut och ha fritidsintressen.
Våra barn får gå i skolan och slipper arbeta.
Vi behöver inte oroa för värre sjukdomar.
Ändå mår vi inte bra.

Psykvården i Sverige borde bli bättre och egentligen tänker jag inte dessa två på samma ställe. De som vill avsluta detta livet på grund av ålder eller sjukdom bör få den chansen.
Hur det ska gå till eller av vem bestämmer inte jag men jag anser att detta bör tas upp i Sverige och ses över noga. För mig är det självklart att det sista valet ska vara mitt eget om jag vill det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sex-av-tio-svenskar-for-att-gora-dodshjalp-lagligt