torsdag 4 januari 2018

Den lönsamma lösningen?

Invandringen påverkade minsann inte arbetslösheten i Sverige utan tvärtom så arbetade fler. Jag vet inte hur många gånger jag har tagit denna debatten med olika människor.
Det är ju självklart så att invandringen skapat fler jobb kopplade just till invandringen men kontentan, slutklämmen, kan helt omöjligt visa att det går plus.
svt.se

Migrationsverket säger nu upp var tredje anställd.
I nuläget.
Dessa anställningar har funnits av en enda anledningen; invandringen.
Alla som har arbetat med boenden av olika slag har en enda anledning; invandringen.
Alla lärare inom SFI eller stöd kopplat till modersmålsundervisning är i princip där av samma anledning; invandringen.
Fler poliser och civilanställda som agerar kontrollanter har behövts av en anledning; invandringen.
Jag kunde fortsatt hur länge som helst för de skapade arbetena är hur många som helst.

Enligt mig kan man räkna någon som "i arbete" när de har ett arbete som generar pengar man klarar sig på. När en person är anställd så att deras lön är normal och inte någon form av speciallön från någon myndighet, då är de i arbete.
Många påstår att de tar in nya människor på jobb och att det fungerar väldigt bra men många av dem går på låtsasanställningar för att de ska ha något att göra.
Självklart är det bra att de har något att göra och så ska det vara men de borde få en egen kolumn i statistiken.

Tittar jag på min hemkommun Sölvesborg så är de nyanlända överrepresenterade i statistiken över dem som inte arbetar. Jag vet att det ser likadant ut på flera andra ställen.

Hur ser det då egentligen ut?
Jag skulle vilja ha statistik som visade hur många av alla de människor som kommit till Sverige som verkligen har fått ett riktigt arbete.
Jag vill veta hur många av dem som inte har skapade jobb.
Jag hade velat se siffror på hur det egentligen ser ut med arbetena runt invandringen.
Bara alla "goda män" Sverige har bekostat.
Är det verkligen värt jobbet?
Är det meningsfullt?
Om man jämför Sverige innan den stora, sista, invandringen med hur det var innan.
Har det verkligen blivit fler arbeten?
Om vi plockar bort dem som skapats på grund av dem som flyttat hit.
Jag tror inte det och tycker att staten ska vara ärlig med detta.

Om jag vill ha ut statistik över vad som helst så går det förutom om det gäller dessa saker för de får man inte göra statistik av och jag tycker det är mycket märkligt.
Jag vill se förändringar inom dessa områden för kan man inte se bristerna kan man inte heller förbättra dem och det enda sättet att hitta bristerna är att öppna ögonen och verkligen se dem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/migrationsverket-var-tredje-anstalld-far-ga