tisdag 16 januari 2018

Ett felaktigt beslut som drabbar många.

Inga fler utomlandsadoptioner.
Etiopien stoppar alla utlänningar från att adoptera barn från Etiopien efter att en adopterad flicka för några år sedan mördades av sina föräldrar i USA.
Två vuxna människors hemskheter skapar nu bekymmer för oerhört många barn och vuxna som inte gör annat än att längta efter dem.
svt.se

Etiopiens egen regering varnar redan nu för att det är för många barn för att de ska kunnas adopteras inom landets gränser. Hur tänker de då?

Jag har alltid velat adoptera och fram tills för några år sedan var det mitt enda alternativ. Jag har velat det sedan jag var liten och det har alltid gällt Sri Lanka eller Indien.
Världen är överbefolkad och det finns så många barn som hade behövt ett annat liv.
Bekymret blev att vi var för gamla när det väl blev aktuellt.
Reglerna gjorde att det inte gick att adoptera från de länder jag hade tänkt vilket gjorde att mina planer kapsejsade. En annan sak var den tid, den väntan och kostnaderna som kom till för att adoptera ett barn. Ingen normal människa har de pengarna som krävs på rak arm.
Vill man adoptera ska man komma på det i väldigt tidig ålder så att man kan spara pengar länge. Utöver det måste man träffa drömprinsen, gifta sig och skaffa ett bra boende snabbt.

Det är ingen hemlighet att jag hade velat ha en ännu större familj om maken hade godkänt det. Hur spelar dock ingen som helst roll för enligt mig sitter inte kärleken i blodet och jag har aldrig kunnat förstå dem som gör skillnad. Mitt, ditt, våra, era.
Det spelar ingen roll.
Barn är barn och förtjänar att bli älskade.

Etiopien tycker säkert att de har tagit ett bra beslut.
Nu kan inga fler människor mörda ett av deras landsbarn.
Bekymret blir vad som händer med alla de barn som idag inte har någon framtid.
Som inte har några föräldrar i livet.
Som inte har en familj och som inte får plats i ett barnhem.
Som inte får någon inhemsk adoptivfamilj.
Förtjänar inte de kärlek?
Förtjänar inte de att få ett liv med dem som älskar dem?

För mig blir detta beslut som att skjuta sig i foten.
Det löser inga problem i längden utan flyttade bara bekymret.
Stackars alla dessa barn som hamnar i dessa situationer.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/etiopien-forbjuder-utlanningar-att-adoptera-barn