onsdag 10 januari 2018

Träningsmani nästa?

Jag inser att jag inte alltid är som alla andra.
Utöver det har jag väldigt svårt för att bara vara tyst.
Världshälsoorganisationen WHO klassar nu datorspelsberoende som en sjukdom.

För mig är detta en mycket märkligt sak jämte fler andra.
För mig är en sjukdom något du drabbas av utan att kunna hjälpa det.
Du kan få lunginflammation, bekymmer för att du har levt under svält för länge eller ebola.
Sjukdomar.
svt.se

WHO må vara en bra organisation som har ett främjande arbete men jag tyckte klassificeringen av alkoholism som sjukdom var märklig i början. För mig kan ett beroende finnas för allt beroende på vem det är och egentligen är det då inte saken som ger ditt tillstånd som är bekymret utan ditt eget tänk. Alkoholism är en sjukdom. Användandet av droger har inte kommit dithän än men nu ska spelmissbruk klassas som en sjukdom.
Vad säger de om människor som måste träna, äta korrekt rätt mat, leva genom sociala medier eller har bekymmer med maten på olika sätt?
Du måste få ett visst antal "likes" på allt!
När ska de klassificeras?

Som jag ser det kommer det sluta med att allting kan vara ett beroende i längden.
Så du behöver musicera hela tiden och känner ett begär av det?
Du måste alltså träna varje dag?
Du måste lägga ankbilder på sociala medier varje dag?
Dina barn ska hängas ut varje dag?
Narcissismen sprider sig!
Du tar en alvedon varje dag?
Andra läkemedel?
Vad är det då för fel på alla dessa människor?
Eller på mig som tvärt gör tvärtom?

Enligt mig sitter beroendet, oavsett substans eller händelse, i huvudet på den som överkonsumerar. För mig innebär det att det i längden inte hjälper att sätta ett epitet på något utan att man istället kopplar det till hur en person fungerar för i min värld måste detta sitta mellan öronen.
Många barn idag är uppvuxna framför en dator eller ipad.

För ett tag sedan var det ett reportage om en svensk man som hängde ut hela sina familj, främst barnen, på Youtube när de lekte med olika saker.
Han hade miljoner tittare och uttryckte sig som att det var trevligt att föräldrar satt med sina barn och tittade på dessa filmer. Eller hur!?
Hur många föräldrar sitter med sina barn och tittar på Youtube?
Jag gör det inte men har klara regler på vad man får titta på och alla spärrar som finns är där.

För mig är det så att den dag du är nykter, drogfri, träningslös eller datorspelsfri men väljer att ta ett steg mot det som för dig inte anses vara bra.. då är du problemet och behöver hjälp med att stå emot istället för att skylla på diverse attiraljer.
Abstinens. Jo, vem har inte haft det.
Barnen har det när de slutar med napp, vuxna efter en tuff helg eller när de slutar röka.
Man måste komma över den och ta sig förbi det.
Sen om det är på grund av tobak, alkohol, spel eller träning så lär det triggas av samma område i huvudet.

Vissa människor hamnar kanske lättare i dessa fällor än andra men då ska de byggas upp innan och hjälpas. Du kanske är beroende men för mig är en sjukdom något du inte aktivt eller inaktivt har gjort ett val att få såsom ex cancer.
Nu har jag nog trampat många på tårna men det får ni helt enkelt ta!
För mig har alla människor ett egenansvar för inget är alltid alla andras fel, det är ditt.
Du måste välja vad du vill göra och den dag du har bestämt dig för det så ska du självklart få hjälp men det är då upp till dig.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dataspelsberoende-klassas-som-sjukdom-av-who