söndag 28 januari 2018

Tyck rätt eller bli tystad.

Facebook har gjort om sina regler.
Samtidigt som de släpper igenom väldigt mycket saker som i mina ögon inte är rumsrent, så väljer de att blockera andra. Mina blogginlägg är en sak som de väljer att blockera.
Min gissning är att det är länken som skickar inlägget till Facebook som ställer till det men jag är inte säker. Jag vet dock att de har blockerat vartenda inlägg från igår och bakåt i tiden.

Det betyder att allt jag tycker är viktigt med Facebook i princip försvinner.
Det är roligt att se lite bilder och titta på vad andra gör ibland men jag är inte intresserad av att varken hänga ut min familj eller allt vi gör. Jag undviker allt vad fysiska aktiviteter heter och är inte intresserad av att lägga upp bilder på varken detta eller maten jag äter.

Jag är intresserad av politik först och främst.
Jag anser mig vara så vuxen att jag kan sortera bland nyheterna.
Varför ska någon bestämma vad jag ska få tillgång till eller inte?
Jo, det går att säga att det är frivilligt för mig att göra något annat då men vilket forum ska jag rikta in mig på om jag vill nå så många människor som möjligt?

När jag var tonåring kom Lunarstorm.
Där kunde man fråga chans och gilla varandra.
Ett rosenrött skimmer där allt var pluttigulligt.
Det var så det var att vara tonåring då men det var kanske också en av anledningarna till att Lunarstorm inte överlevde.
Vad sysslar Facebook med?
Har de aldrig hört att mångfalden berikar?

Samtidigt som de väljer att blockera mina inlägg så är det godkänt för reklamen att fortsätta florera. Det är lika godkänt att ett företag vill göra reklam för sin rea som för olika organisationer att göra reklam.
Ser de inte problemet?
Jag förstår om de döljer reklam som inte är av ett allmänt intresse men anser att både UNHCR, Barncancerfonden och Tobiasregistret ska få göra reklam.
Mina inlägg om dessa har de blockerat.

Jag är inte intresserad av att se all reklam som florerar men har inget val.
Att hjälporganisationerna får visa upp vad de anser vara viktigt för världen att veta tycker jag också är bra.
Jag förväntar mig att de portar allt vad sport med heter.
Någon kan känna sig anklagad om ett lag får göra reklam och inte ett annat.
Tänk om det inte är deras lag som får göra reklam!?
Ska de göra reklam för musik så måste de vara säkra på att alla verkligen tycker den musiken är bra!
Ska de med fula barn med få lägga up bilder?
Eller obehagliga husdjur?
Var ska gränsen dras?

Barncancerfonden hade ett tag problem då de deras reklam verkade stötande.
Det har gjorts otaliga filmer om detta.
Facebook är till för den fina låtsasvärlden och där får inte olika åsikter plats.
De låses istället in någon annanstans och sedan får de stora elefanterna klampa omkring i andra forum. Detta påminner om Stalin och kommunisttiderna.
Tyck rätt eller bli tystad.