måndag 29 januari 2018

Barnet i fokus?

Pappa är dum i huvudet, mamma förstår ingenting.
Pappa pratar skit om mamma och hennes dumma val, mamma ser mer till sig själv än barnen.
Barnen delas upp så att de ska bo varannan vecka och den vecka som man är "fri", den är helt fantastisk!
Den veckan fikas det, shoppas, festas och raggas det.
Har barnen otur hinner mamma eller pappa träffa en ny någon vecka efter skilsmässan är klar och efter det är det inte bara två parter som inte kommer överens utan fyra.

I Sörmland ska man nu ge par som skiljer sig erbjudandet om hjälp.
Hjälp med att sätta sina barn i fokus.
Jag tycker detta är bra men anser att det är helt skrämmande.

Veckan barnen är hos pappa gråter de konstant, när de är hos mamma blir aldrig läxorna gjorda. När de är hos pappa är de på fritids på heltid fast att mamma är ledig.
Det är faktiskt hennes barnfria vecka!
När det är dags för utvecklingssamtal i skolan kan man inte kommunicera alls och vägrar sitta jämte varandra. Vi vill ha två tider!
Vill barnen ha en fritidsaktivitet måste det köpas dubbla uppsättningar av allting för tro inte att mamma ska få låna den nya klubban som pappa har köpt!
Måste jag köra extra den veckan!?
Vi ska faktiskt på semester, kan inte barnen vara på fritids hela den veckan?
Måste hans barn sedan tidigare med?
De är faktiskt inte mina!
Barnen kan väl vara på fritids på min vecka för jag har så långt att köra?
Tyvärr fryser barnen denna veckan för jackan är hos mamma och jag kan inte köra dit och hämta den om han är där. Kläderna är för små denna veckan för mamma vägrar köpa nya kläder för sin del av barnbidraget. Pappa kan faktiskt också köpa kläder för sina pengar!
När jag har barnen får de minsann 100% mamma.
Argumenten sinar aldrig någonsin.

Jag blir rädd.
Rädd för det samhälle som dels godtar att barnen inte sätts i fokus och dels gör vuxna människor till monster. Det finns de som klarar av att skilja sig snyggt men de är enligt mig få.
Jag säger ingenting om att man skiljer sig för kärleken kan ta slut.
Förnuftet måste dock alltid finnas där och enligt mig spelar det ingen roll vad den andre parten har gjort. Så hon slog dig?
Han var otrogen?
Hon festade varje helg?
Han tränade mer än han engagerade sig i barnen?
Ja. So what?
Den dag ni går skilda vägar så släpp det!
Släpp det för barnens bästa och lev vidare som två vuxna ansvarsfulla människor.
Två personer som en gång älskade varandra.

I min värld ska man kunna umgås på högtider och till och med fira semester ihop.
Man ska utan bekymmer kunna besöka varandra även när det inte är "rätt" vecka.
Skulle vi dela på oss hade jag sett det som ett personligt nederlag om vi inte kunde kommunicera. Vi måste kunna det om vi har barn ihop!
Bli en diplomat och se barnets sida.
Så flickorna vill rida?
Ja, då får jag väl ta mig i kragen och köra till ridskolan den vecka de är hos mig.
Så de ska spela fotboll med?
Jaha. Starta bilen bara.
Dessa barn sätts ständigt mitt emellan och jag tycker det är fruktansvärt.

Kursen som nu ska erbjudas kanske inte skulle vara frivillig utan ett krav för att skilsmässan ska få gå igenom? Många hade garanterat behövt det.

Om man nu kan leva så pass länge med en person att det blir barn, då får man helt enkelt hålla sig i kragen. Så ni tröttnade på varandra?
Det kan inte barnen hjälpa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/kurs-i-skilsmassa-far-lara-de-vuxna-att-vara-vuxna