måndag 15 januari 2018

Vi vet men blundar.

"Ring tillbaka när du kommer tillbaka till Sverige".
Flickan ringde i desperation till socialtjänsten och berättade att hon satt på en flygbuss på väg till sitt födelseland för att giftas bort och kommentaren ovan var svaret hon fick.
Hur ska hon någonsin kunna lita på svenska myndigheter igen?
sr.se

Berättelsen i länken är hemsk och det mest skrämmande är att detta inte är en engångsföreteelse. Detta sker konstant och för mig är det märkligt.

Om ett barn skulle komma in till mig och berätta att föräldrarna slår henne, att de låser in henne och frihetsberövar henne, så ringer jag självklart inte föräldrarna.
Jag skulle ringa polis och socialtjänst och i värsta fall hade hon fått följa med mig hem.
Jag skulle aldrig någonsin lämnat ut henne när hon äntligen vågat berätta en sådan historia.
Detta förstår jag utan att ha gått någon kurs i det.
Utan att ha varit på någon föreläsning om det eller blivit tillsagd att göra så.
Det kallas för ren medmänsklighet och sunt förnuft.

Flickan i berättelsen gick till slut till socialen.
Hon bad om hjälp på grund av hur hon behandlades i sitt hem.
Hon var utsatt för hedersvåld och förtryck.
Vad gjorde socialen?
Jo, de ringde föräldrarna.
Lät dem komma dit och sitta i samma rum som flickan varpå socialen upprepar exakt vad flickan har sagt inför föräldrarna. Det är något av det mest hemska jag har hört.
Jag kan bara gissa hur mycket mod det krävdes för att ta sig dit och när hon äntligen har gjort det så sviker samhällets yttersta instans henne så grundligt.

Detta sker ständigt i Sverige, landet som är för alla barns bästa..
Socialtjänsten ska nu utbildas mer.
Min stora fråga är vad det är för sorts människor som jobbar inom socialtjänsten när de måste utbildas inom detta. Kan de inte förstå detta utan att någon säger det till dem?
Totalt skrämmande.
Jag tror att det sitter alldeles för många unga, nyutexaminerade socionomer och socialpedagoger som enbart har fått lära sig från en bok och i den boken fanns det inget kapitel om hedersrelaterade brott. De har fortfarande inte fått in den pondus och det självklara tänk som måste finnas där.

Stackars alla de flickor som drabbats av denna inkompetens.

http://t.sr.se/2FeqDuM