måndag 1 januari 2018

Första pris.

Ni är trötta på varandra, skiljer er och flyttar isär.
Sådant händer och är idag ingen stor sak.
Jag förvånas dock många gånger över att barnen ständigt sätts i skymundan.
Mamma träffar en ny, pappa en.
Ett litet kärleksbarn på varje håll och sedan hade extramamma och bonuspappa redan barn sedan tidigare och sedan ska allt klaffa. Egentiden med föräldrarna går om intet.
Det är självklart så att det kan bli så men jag har ytterst svårt att se varför man sätter sina barn åt sidan. Måste man skaffa en ny kärlek direkt?
Artikeln är visserligen, förhoppningsvis, ett extremfall men jag blir inte förvånad.
svt.se

Om vi nu skulle dela på oss kommer barnen alltid komma först.
Skulle jag träffa en ny som har problem eller åsikter om mina barn, då får ju den personen leva med någon annan. För mig är det självklart att det ska vara så.
Om jag skulle bli blixtförälskad och personen i fråga har stora bekymmer med sig själv så får man som förälder sätta sig själv åt sidan och tänka på barnets bästa.
Har du valt att skaffa barn ska de alltid gå först.
Alltid.

Vad är det för en förälder som väljer att leva ihop med en missbrukare?
Ok, om det varit en biologisk förälder och det var på väg utför men detta var pojkvännen.
Mammans pojkvän spetsade hennes tonåriga dotters mjölk med kokain.
Han menar att det inte var tänkt så utan att han brukade blanda sina droger i ett glas mjölk för att sedan dricka dem. Han menade att det var rester kvar.
Varför väljer man att utsätta sina barn för detta?

Mamman trodde visserligen sin dotter och anmälde pojkvännen som nu fick ett riktigt strängt straff jämfört med mycket annat men jag förstår ändå inte.
Hur kan man välja att ge denna person en chans, tro på vad den säger och utsätta sina barn för den oerhörda ångest det måste vara att leva med en missbrukare?
Jo, hon var säkert kär.

Det finns ett ordspråk som säger att kärleken består men att föremålen skiftar.
Välj ett annat föremål och gå vidare.
Barn har inte valt att komma till denna världen och det borde vara en skyldighet som förälder att alltid, utan några omskrivningar, sätta sina barn före allt annat.
De har bara just dig/er.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/bjod-flickvannens-barn-pa-kokainspetsad-mjolk