torsdag 11 januari 2018

Orden är viktiga?

Jag är vegan.
Vegetarian.
Flexiterian, pescovegetarian, ovo, frukto.. you name it.
Är det viktigt att sätta epitet?


Jag har levt som vegan.
Det var ingen höjdare alls.
Vegetarian var betydligt lättare men ohållbart i längden när det för mig inte fanns tillräckligt mycket incitament för att låta bli julskinkan eller den där första köttbiten på grillen.
Jag väljer dock nio av tio gånger bort kött.
För mig är det nämligen inte viktigt och ska jag någonstans väljer jag alltid fiskrätten.
Jag har dock aldrig kallat mig för varken det ena eller det andra.
Jag väljer bara bort kött.

Jag älskar bönor, linser och den mat som många gånger ersätter kött.
För mig behövs det inte kött men om jag tittar på barnen och vad de väljer att äta, både i skolan och hemma, så står i princip alltid köttet först.
Är det då en defekt på hela människosläktet?

Som jag ser det måste det vara så att just köttet smakar godare än det andra för annars hade inte barnen valt att äta det.
För mig är det gott med en stor sallad med olika saker i, dressing och möjligt en bit fisk eller kyckling till men den behövs inte. Jag behöver inte det.

Jag tycker det är bra att det ofta finns vegetariska alternativ men anser inte att den som är vegetarian kan kräva att just den personens behov ska tillgodoses. Gäller det allergier så absolut men inte annars.

Svenskar äter mindre och mindre kött.
För mig handlar det varken om miljön eller trender utan jag tycker helt enkelt inte att det är så gott. Jag har dessutom, sedan jag var barn, haft oerhörda problem med att äta kött som jag inte ser var det kommer ifrån vilket gör att rent kött fungerar men inte exempelvis köttbullar eller korv.
Att man väljer vegetariskt kan till stor del vara att det är så pass enkelt att äta det då det finns så mycket att välja på i affärerna.
Det är ju betydligt lättare att köpa vegoburgare idag än att behöva stå och göra dem själv..
Jag skulle dock inte välja att kalla mig för något.
Jag väljer bara bort kött.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/fler-vegetariska-dagar-i-matveckan