söndag 7 januari 2018

Självklart!

Inför anonyma vittnesmål!
Järvapolitiker över gränserna har gått ihop och är överens; människor måste få vittna anonymt.
Jag är oerhört glad för detta.

Jag har suttit som nämndeman.
Det är inte lätt för den som anklagar någon att titta den i ögonen och stå för vad den har sett.
Speciellt inte när det rör sig om grövre saker.
svt.se

Jag har suttit på diverse olika rättegångar både i säkerhetssalar och i vanliga.
När du sitter bakom skottsäkra glas och den anklagade visar sig vara en oerhört snygg och välputsad kille känns det konstigt. Ännu märkligare blir det när varenda en som skulle vittna har glömt vad de sett, vägrar dyka upp eller helt enkelt säger att de misstagit sig.
Mened är inte lika hemskt som en kula i nacken.

Jag har full förståelse för att människor vägrar vittna när de sitter med, med livet som insats. De kanske ska vittna mot den där gängledaren som alla är rädda för. De utsätts för hot och repressalier. De vet om att deras familj inte är skyddad om de sätter sitt namn i det protokollet.
Jag hade inte heller gjort det.
Jag hade hellre ljugit än att riskera mina barns säkerhet och jag tror inte att jag är ensam.
De mest sunda värderingarna måste vara att barnen och familjen är det viktigaste.

För mig är anonyma vittnesmål inget märkligt.
För mig skulle det kunna innebära att den åtalade helt enkelt inte deltar när de vittnena är med. Det kan innebära ett filmat förhör även i Tingsrätten, i Hovrätten är det nästan alltid så, där ansikte och röst är förändrat. Det är inget märkligt så länge den åtalade inte får se vem det är som vittnar mot denne. Hur svårt kan det egentligen vara?

Problemet blir inte bara om du som utomstående sett något utan även när det är någon i gänget som är beredd att vittna. Vem av dem skulle våga det!?
De kanske ska vittna mot familjemedlemmar, barndomsvänner eller skolkamrater.
Det är inte lätt även om det rätt.

För mig är det självklart att det ska ges möjlighet med anonyma vittnesmål.
Vi måste lita på polisen som tar in uppgifterna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/jarvapolitiker-vill-se-anonyma-vittnesmal