torsdag 10 december 2020

Dags att rycka sig i kragen!

Med risken för att anklagas för att vara både rasist och antisemit så kan jag inte släppa det som fortsätter ske. Roald Dahl, en av vår tids enligt mig bästa barnboksförfattare som varit död i trettio år.
Hans släktingar har bett om ursäkt för hans antisemitiska uttalanden.
För mig blir det absurt att be om ursäkt för vad en annan människa gjorde för över trettio år sedan. Vi har nämligen inte arvssynd i Sverige. Västvärlden borde inte ha det alls.

Nu fortsätter debatten och nu är det en forskare som menar att Dahls antisemitism syns i hans böcker. Jag funderar och funderar men kan inte minnas något sådant i någon av hans böcker som jag har läst. Hon tar sedan upp filmen Chitty Chitty Bang Bang. Den musikalfilmen, tillsammans med det tyska originalet av Baron von Munchhausen, var mina absoluta favoriter.
Chitty chitty bang bang är så fantastisk att när jag förra året köpte hem den för att mina barn skulle få möjligheten att se denna fantastiska värld, fortfarande kunde alla sångerna utantill.
Då har jag inte sett den sedan jag själv var barn.
En magisk berättelse som jag såg med skräckblandad förtjusning.

Nu säger forskaren att den filmen är ett exempel på antisemitism då karaktären som i en stad ska försöka tillfångata barnen, han har en lång näsa och ser ut som en jude.
Ser ut som en jude?
För mig kan man inte vara en religion men jag förstår att hon menar karikatyrerna som finns på judar som gnidna från exempelvis tidigt 1900-tal. Trots att jag har sett filmen minst tjugo gånger så har inte ens tanken slagit mig. Det finns nämligen inte i min värld.

Jag undrar då om det verkligen är såhär vi ska göra.
Ska vi gå in och plocka bort allt som kan ses med andra ögon nu?
Min övertygelse är nämligen att det går att hitta fel och konstiga synsätt överallt.
I alla filmer och i alla böcker så finns det garanterat någon som kan bli kränkt.
Är det såhär vi ska göra då?
Vi minns diskussionen kring Tintin. 
Nogger Black och i somras fick inte ens glassen heta Sitting Bull för att någon individ någonstans suttit och retat upp sig. 

Jag pluggar och hade i veckan en föreläsning där vithetsnormen togs upp. 
Vithetsnorm?
För mig blir detta absurt i sig.
Kvinnan som föreläste hade tittat igenom alla läroböcker och räknat på hur många kroppsdelar som syntes och hur många av dessa kroppsdelar som var vita eller hade en annan färg.
What!?
Är detta ens ett problem!?
För henne var det ett problem.
Jag har inga som helst bekymmer med hur någon ser ut, och jag tror att när människor i andra länder får frågan om hur en svensk ser ut så kommer de rita en tjej med ljust hår i flätor som heter Inga och har kort kjol.. ungefär. Min bild. På samma sätt så tror jag inte att någon hade ritat en likadan tjej om hon kom från Indien, Kongo eller Filippinerna. Det handlar ju inte om att det är något ont i någon utan att vi faktiskt har olika utseenden. Det betyder dock inte att andra utseenden inte är ok.
Ska vi då börja peta i allt så får vi ju procentuellt räkna ut exakt hur många det är av varje typ av hudfärg, ålder, kön, hårfärg, ögonfärg.. etc, för att sedan med exakta mått vara rättvisa.
För mig blir detta märkligt.

Jag kommer fortsätta se Chitty chitty Bang Bang och hoppas verkligen att alla visar den för sina barn. Det är en fantastisk saga som triggar fantasin.
Läs sagorna, böckerna och se filmerna med ett barns ögon så slipper ni förstöra dem med vuxentrams.