fredag 25 december 2020

När Superman tappade sedelbunten?

Hjälte.
Ett av de mest missbrukade orden som finns.
Speciellt detta året.
Jag trampar förmodligen massvis med människor på tårna men någonstans måste alla spegla sig och faktiskt inse att man själv inte är lösningen på världens bekymmer.
För vad är en hjälte?
Enligt Wiki är det någon som utför stordåd, som sedan gör att denne vinner ära och heder.
Frågar ni mig, så skulle jag kunna peka ut en enda hjälte på rak arm.
Det är mamman i mellan-Sverige som åtskilliga gånger gick in i det brinnande huset tills alla barnen var i säkerhet.
DET är en hjälte.
För mig blir det direkt kränkande mot människor som faktiskt utför stordåd, att kalla någon hjälte som i mina ögon inte förtjänar det.
Så vi har hjältar i vården?
Nej, inte enligt mig.
Vi har däremot väldigt mycket människor som har valt vårdyrket - förhoppningsvis för att de vill arbeta med människor - och som gör det de är anställda för.
Väljer du att arbeta på akuten eller IVA så bör du förstå att den tid som du har arbetstid, den ska du också arbeta. I mina ögon blir man inte en hjälte för att man gör det man själv har valt, får betalt för det och sedan faktiskt gör det man ska under de timmar som man arbetar.
Arbetar du extra mycket?
Jo, men då får du också betalt för det.
Självklart finns det de som ställer upp och jobbar extra mycket - men de får fortfarande betalt för det.
Det finns människor som verkligen arbetar och inte kan ta ledigt över jul.
Nej, men välj då ett annat yrke.
Jag jobbade varenda jul elva år i sträck men det gör inte mig till en hjälte.
Jag hade inga barn och brydde mig inte själv för hade jag gjort det så hade jag läst till... lärare!
Fantastiskt jobb!

Många höjer en röst för att just lärare skulle vara hjältar.
Skämtar ni?
Jag är lärare och jag är anställd för att lära mina elever vissa ämnen.
Om det är tio, tjugo eller trettio i en klass spelar ingen roll för jag har mitt att göra oavsett.
Det är mer att göra med fler elever men det visste jag om när jag valde detta yrket.
Om då många kollegor är hemma så får man lösa situationen, men det gör definitivt inte mig till någon hjälte. Jag gör ju bara mitt jobb!
Jag är ledig kvällar, helger och nästan alla lov.
Jag skulle inte ens kalla mig för en hjälte om jag jobbade alla de gångerna också.

Därmed anser jag inte att det finns varken fotbollshjältar, hockeyhjältar eller handbollshjältar.
Det är människor som får betalt för sin hobby och är duktiga på det.
Så vad är en hjälte?
För mig är nämligen en hjälte någon som utan att tänka på hur det kommer tillbaka, gör något för andra. Det är personen som fiskar upp någon som trillat i vattnet, som hjälper någon över gatan (utan att för den delen göra en efterlysning eller ett inlägg på sociala medier om sin egen förträfflighet), springer in i ett brinnande hus för att hjälpa till eller varför inte en äldre elever som ställer sig upp för en yngre som blir utsatt. DET är för mig en hjälte.
Så fort det kommer in någon form av ekonomiskt incitament så är "titeln" borta för tänk det såhär:
Kan ni se Superman rädda kvinnan ur det brinnande huset, för att sedan skicka en räkning?
Batman rädda någon vid tåget för att sedan ta ut sin lön?
Eller, för jämlikhetens skull, se Superwomen kräva högre lön för att hon har räddat så många just den månaden?
Nej, glorian försvinner då.
Titta på alla frivilliga som hjälpte till i bränderna för några år sedan.. sen kom det ett lönekrav.. 
Är de fortfarande hjältar då?

Så har vi några hjältar i Sverige?
Ja, gissningsvis många, men de väljer definitivt inte att berätta om vad de gör själv och de får absolut inte lön för det de gör. Då är de på sin höjd duktiga och dedikerade sina yrken, men hjältar..
Nej.