söndag 13 december 2020

99 anledningar.

Livstids fängelse.
Den stora frågan måste vara vad en livstid är.
I USA och många andra länder så innebär nämligen livstid just livstid.
Du sitter inlåst så länge som du lever.
I Sverige betyder det..?
Ingen vet faktiskt men snittet är sexton år.
Pappan och de två sönerna knivhögg den andre mannen med 99 hugg.
99 gånger högg de honom men skyller sedan på varandra.
Pappan skyller på sönerna då de inte är straffmyndiga.
Åklagaren yrkar på livstid och utvisning men nähä!
Livstid blev det, men utvisning när han väl kommer ut.. nej, det går inte.
Han kan nämligen inte känna sig säker om han återvänder till sitt hemland.

Detta kan göra mig så fruktansvärt frustrerad när jag vet att människor som faktiskt gör allt de kan sedan inte får stanna. Denna familj kom till vårt land.
De tog sitt språk, sina seder, traditioner och sin religion med sig.
Jag har inga bekymmer med det om de ändå väljer att följa de lagar och regler vi har i Sverige.
De satte dock sin religion före svensk lag och valde att avrätta den man som ryktet sa hade en affär med pappans fru. Ett rykte, och deras heder stod plötsligt på spel.
Heder?
I Sverige finns inte det.
Det är något konstruerat som inte hör ihop med att man ska vända andra kinden till och förlåta.

Denna familj fick en chans i Sverige.
De fick möjligheten att leva ett normalt liv men deras heder var viktigare än alla andra val de har gjort, varpå de nu kommer få spendera några år i fängelse.
När pappan kommer ut lär han få skyddat boende någonstans för just det, då kommer hedern från det andra hållet med. OCH, viktigast av allt:
De blir inte utvisade.

För mig blir då frågan exakt VAD som kan få någon att bli utvisad?
Om ett knivmord inte är tillräckligt, för att förövarens liv fortfarande är så viktigt för någon, så vad är det då? Som jag ser det har man förverkat sin chans att leva här om man inte klarar av att följa de regler som finns. Vilken anledningen då är att du har kommit till Sverige, den bryr jag mig inte om.
Jag bryr mig inte om det ligger dödshot eller andra faror bakom, men de ska INTE stanna i Sverige.
Jag tror på individen och när individen beter sig illa så måste det finnas konsekvenser.

Sveriges system är som om man ger en glass till den som mobbar istället för till offret.
Vi måste sluta dalta!

Bild från svt.se