söndag 20 december 2020

Enhet 731.

Något som man visar upp, men som sedan inte är vad det verkar.
Den beskrivningen skulle jag kunna ge till mycket.
Politiska partier.
Företrädare för partier.
Inom alla skrå finns det människor som visar en sida men egentligen är någon helt annan.
Jag tänker idag, nästan precis som vanligt, fokusera på media.
Det ämne som har fått mina tankar till att jag ska se om jag kan läsa in journalistutbildningen. Kunde Clark Olofsson så kan väl jag!
Inte för att jag vill jobba som journalist, utan för att på riktigt se vad de egentligen lär ut under de år någon läser där. 
Enhet 731.
För den som inte vet var det Japans version av det vi kallar för koncentrationsläger.
Rent krasst tror jag dock att Hitlers koncentrationsläger låg i lä när man läser om de grymheter som pågick i Enhet 731. Hirohito är dock mest ihågkommen som Japans gullige kejsare och inte som den som faktiskt styrde landet, i teorin, under dessa fasansfulla experiment på människor.
Enhet 731 var utåt sett något bra, för på pappret så forskade de om hur vatten skulle renas och hur pandemier skulle stoppas.
Verkligheten var en annan.

I länets ena tidning, Blekinge Läns tidning, var det en intervju efter att sex personer på ett av deras äldreboende hade dött och svaret är för mig det intressanta. Chefen får nämligen frågor kring de 33 döda personer de har haft de sista tio månaderna:
"Jag har svårt att uttala mig om den siffran. Det här är multisjuka människor och jag vet inte om de avlidit med covid-19 eller av covid-19. Men vi ser ingen överdödlighet på äldreboenden i år jämfört med förra året."

Det är här medias roll kommer in.
De letar för att hitta något att skriva om, gör en rubrik men när man sedan läser artikeln så inser man att det inte stämde riktigt. Skräckscenariot infinner sig inte riktigt när den intervjuade inte svarar som de har tänkt. I P1 igår sändes programmet "Medierna".
För er som inte har hört det så rekommenderar jag det.
De går nämligen igenom fel som görs i svensk journalistik, granskar och följer upp.
Bland annat om en av veckans rubriker som berättade att det inte dött så många under november månad sedan första världskriget. Rent krasst stämmer det ju, men det betyder inte att det är sanningen.
Ser man bara till antalet personer så ja, men de har inte tagit antalet individer i landet som ram.
Gör man det så är det nämligen inte alls lika mycket.
Under första världskriget bodde det bara hälften så mycket människor i Sverige som nu, varpå samma siffra döda inte blir detsamma beroende på vilket år man kontrollerar.
Det brydde sig dock inte mediet om för då hade inte rubriken sett lika bra ut.

För mig blir detta direkt fel.
Precis som Enhet 731 så utlovar man en sak men gör sedan något annat.
Oberoende journalistik som betalas av oss skattebetalare?
Ibland undrar jag om det är ett skämt.
Om media har rapporterat sanningsenligt med korrekta beskrivningar.
Hur många hade varit rädda för corona då?

Media bör till betydligt större del hållas ansvariga för det de förmedlar.