torsdag 24 december 2020

En riktigt god jul!

Stjärnorna, faller i natten nu..
Japp, det gör de oavsett.
Hela världen är upp och ner men vet ni vad, hjulen fortsätter att snurra.
Julen är speciell på så många sätt och vi kommer fira precis som vanligt.
Vi brukar nämligen inte sväva ut utan håller oss tillsammans med dem vi träffar dagligen.
Desto mer beklagligt är det för alla dem som faktiskt sitter ensamma.
Ensamhet är nämligen ett gissel om det inte är självvalt.

En speciell höst är vad som har varit och det innefattar även julen. 
Som musiklärare brukar all tid från höstlovet till jullovet innefatta övningar till julavslutningar och Lucia. Inget har blivit som vanligt men jag kan ändå vara nöjd med att kollegorna och jag löste det på bästa sätt. Eleverna har inte klagat utan finner sig i vad som händer.
Detta med större "kriser" visar verkligen hur människor fungerar.
Är glaset halvfullt eller halvtomt?
Det blir tydligt.
Vissa ser bara katastrof och går ner sig fullständigt, medan andra väljer att lösa situationen.
Det hjälper rent krasst inte att klaga eller gnälla.
Man kan skriva löpmeter om hur hemskt allting är, men ser då bara i sin egen lilla sfär.
Huvudvärken var hemskt!
Ja du, det finns de som aldrig blir av med den.
Det finns barn som idag svälter ihjäl för att de inte har ätit på en väldigt lång tid, men du har huvudvärk?
Över 2000 personer i månaden dör i cancer, men de har totalt försvunnit när hysterin råder.
Det finns barn som idag har total ångest för att de vet att denna dagen innebär fylle, slagsmål och besök av diverse utryckningsfordon. Barn som ser sina föräldrars sämsta sidor.
Barn som bara förknippar julen och ledigheten med ångest.
Men du har huvudvärk?
Lilla hjärtat hade gärna firat jul.
Huvudvärk?

Allt kunde alltid varit värre och det minsta just du kan göra är att göra något för någon annan.
Var en medmänniska och se till att ingen sitter helt ensam.
Låt dessutom de äldre eller människor i riskgrupp som finns runt dig, själv få ta de beslut de vill.
Få av dem som smittas dör, vilket gör att jag förstår om man tänker annorlunda.
Hade min mormor levt hade jag med största sannolikhet besökt henne eller tagit med henne hem.
Alternativet att hon skulle sitta helt ensam för att hon kanske dör, när hon med största sannolikhet hade varit död till nästa jul ändå.. det valet hade fått vara hennes. 

Idag blir det hysteri i paketöppning!
Julmaten har jag aldrig varit så glad i men lite blir det.
För varje år inser jag hur mycket som kan hända på ett år, för det man inte kan se på sig själv ser man på barnen. Vad vore jag utan dem!

En riktigt god jul till er allihop!
Jag avslutar med Sokrates; Det viktiga är inte att leva, utan att leva väl.
Ta hand om er där ute. 

Bild från svt.se