onsdag 16 december 2020

När straffet ska vägas med guldvåg?

Släng fimpen på marken så får du böter!
Snusprillan likaså.
Nya krav kommer nu för att miljön ska må bättre..

Det är inte det att jag tycker det är fel att ha regler för även jag kan se det otrevliga i fimpar och snuspåsar överallt. I en perfekt värld så finns det ingen form av skräp någonstans. Felet i detta är dock något helt annat. Om det nu ska införas böter på att slänga en fimp. Vem ska upprätthålla reglerna?
Och allra främst: Vem ska se till att lagen följs?
För det måste ju vara så att någon ska sätta dit den där personen som slänger fimpen.

Jag tittar mig runt i Sveriges nyheter och ser skjutningar, våldtäkter, mord, brott mot knivlagarna, gäng.. Jag kan fortsätta rabbla hur länge som helst. 
Polisen har inte resurser och lyckas inte klara upp många av brotten.
Vem ska då ta den som slänger fimpen?

För mig hamnar vi nämligen i en av Afzelius magiska sånger, som övrigt kan appliceras på i princip allt: 
Ska du fiffla ska det va rejält, det kan vi acceptera
Men myglar du med småsaker så får du schavottera.

Precis så är det.
För allt i världen så våldta och mörda någon.
Varför inte tända fyr på offret i efterhand?
Var med i ett gäng och skjut på andra människor eller varför inte åka till Syrien och hänga med IS för något straff det får du inte.
MEN.
Släng inte fimpen på marken!
Snusar du och slänger påsen utanför soptunnan så ska du böta.

För mig handlar detta inte om rätt och fel utan om nyanser.
Självklart ska du slänga saker där de hör hemma, men faktum är att det inte kommer minska antalet plastpåsar varken i Atlanten eller Stilla Havet. 
Vi får inte färre heller, såvida inte polisen ska arbeta som med Capone och sätta dit gangstrarna för att de slänger fimpar istället för att de mördar någon.
Tänk om.

Bild från svt.se