måndag 28 december 2020

Olämpligt, men inte olagligt.

Minister på mellandagsrea?
Förmodligen lika fel som mycket annat här i livet men för mig handlar det mesta om en enkel devis: Kasta inte sten när du sitter i glashus.
Det ska bli mycket intressant att se vilka partier som kommenterar eller skriver något om detta.
Varför?
Enkelt, för min uppfattning är att de flesta i den politiska världen är hypokriter. 
Hyckleriet finner nämligen sällan några gränser.
Vad menar jag då?
Som exempel kan jag ta Scan i Kristianstad.
De har inte gjort något fel men varenda gång jag kör förbi så hänger det blommor, julstjärnor, banderoller.. vad som helst, och ibland står det svartklädda personer med teleskopobjektiv för att fota in i anläggningen. Djurens rätt gör sitt bästa för att störa ut den verksamhet som finns. 
Om personen som gör allt detta sedan går hem och äter en skinkmacka, då är denne en hycklare.
Då har man nämligen ett beteende utåt, men lever sedan på ett annat sätt.
Detsamma gäller om någon är starkt emot rökning, men sedan själv röker när ingen ser.
För var går gränsen för hyckleri?
Den dagen du blir påkommen för det du gör?
Jag tror nämligen många gör rätt olämpliga saker men så länge ingen ser - eller åtminstone inte har det på foto eller film - så spelar det ingen roll.

Rent politiskt kan detta vara att proklamera masktvång och en stängning av Sverige för att det finns corona, men sedan själv ha exempelvis inflyttningsfest där man bjuder in väldigt många människor. Det kan också vara att gå på olika sammankomster med människor man i vanliga fall inte umgås med, fast att man sedan anser att alla andra ska följa reglerna. 
Att kritisera Tegnell för att vara slapp och göra fel, men sedan inte själv gå med mask varhelst man rör sig. DET är för mig hyckleri.
Eller för den delen att bete sig olika beroende på vem man möter.
Det finns mängder av människor som fjäskar för titlar men där kan jag svära mig helt fri.
Jag hade behandlat kungen på samma sätt som mina elever.
Jag gör nämligen aldrig skillnad.

Så alla där ute, jag är inget fan av Morgon Johansson men jag känner inte honom.
Jag kan se att det är olyckligt att han går och julhandlar när hans partiledare avråder från det, men den som nu skriver något om honom - även journalisterna - bör ha rent mjöl i påsen.
Jag hoppas verkligen ingen av dem har varit utan skyddsmask eller besökt ett centra.

För vi är just där...
"Jag skulle bara in och... och där var SÅ mycket människor!".
Jo, precis.
Vad gör ditt ärende viktigare än någon annans?

En hycklare eller hypokrit är någon som predikar en specifik tro, livsstil eller religion, men inte själv följer det den säger eller lever därefter.
Så titta dig i spegeln och tänk efter om det verkligen är lämpligt att just du bedömer någon annans lämplighet?
Du har inte varit på en middag, fest, sammankomst, shoppat, tränat eller varit på gymmet?
Ingen god middag med vänner?
Nu på julen när ni var "duktiga" och hade julen utomhus, ni hade väl ändå munskydd och minst en och en halv meter emellan varandra?
Julmaten eller den mat ni åt fick ni hemkörd eller hämtade färdigpackad?

Jag kan aldrig kasta sten för i hela mitt liv har jag levt precis på kanten gällande allting.
Ibland halkar jag till men jag skulle heller aldrig någonsin döma någon annan för de val de gör eller säga hur människor i gemen ska leva utan att för den delen göra det själv. 
Jag anser nämligen att man ska sköta sig själv och sk*ta i alla andra, för då kan man börja göra nytta istället.
Olämpligt av Morgan att gå och handla, men inte olagligt.

Bild från svt.se