söndag 6 december 2020

Ett land i förfall.

Ett modernt land, men bekymren kan drabba dig.
Vem som helst kan nämligen upptäcka att de inte längre är ensamma på sin adress.
Mannen i artikeln googlade sig själv och upptäckte att någon annan var skriven på just hans adress, men trots att han tog kontakt med Skatteverket så hände ingenting.
De kan nämligen inte bara plocka bort personen i fråga, utan måste göra en utredning.
Mannen i artikeln tror att det handlar om bidragsfusk, vilket jag med håller högst troligt.

För mig är detta en katastrof och det liknar det som var aktuellt för ett par år sedan, när människor kom till sina sommarstugor och där bodde någon annan. Några hade helt enkelt bara flyttat in i deras hus.
Vad händer då?
Jo, ingenting.
Ägarna hade tur om de blev av med personerna i fråga och då deras svenskkunskaper var ytterst begränsade, tillsammans med en ovilja att förstå, så blev det oerhörda bekymmer.

Genom att ha en adress så kan någon plötsligt beställa saker i det namnet.
Sakerna kommer sedan att skickas till adressen, vilket kan ställa till det en hel del.
Jag har själv varit med om att någon beställer saker i mitt namn och det i sig är ett problem.
Plötsligt kommer det tidningar, gratisprodukter och saker som jag inte har skickat efter.
Polisanmälningarna är tyvärr helt meningslösa och lösningen blev till slut att spärra min adress på alla befintliga sidor där du kan beställa saker.
Trots det kom det saker någon gång till.
Det i sig gör att jag måste ringa företaget, förklara, skicka tillbaka sakerna och hålla på.
Ingen tid jag känner att jag vill lägga på detta.

Mitt hem är mitt.
Mannen i artikeln äger lägenheten han bor i och bara där borde det gå in en spärr.
Det bör lagligt inte gå att skriva sig hos någon utan personen på adressens godkännande och som jag ser det är detta typiskt Sverige. Njae.. det kan nog vara synd om den som har skrivit sig där.
Skatteverket bör ju om några ha ett personnummer på den som skrivit sig på adressen och bör göra en anmälan, men nej.

Lagen måste ändras så att detta blir bättre för detta är ohållbart.
Tyvärr gäller det nog bara att hoppas på att någon i en ledande position drabbas för fram tills dess så kommer de inte se allvaret i detta.

Bild från svt.se