fredag 18 december 2020

Smaklöst.

Man ska inte resa statyer över levande personer sägs det.
Dramat i Malmö var väl ett bevis på det för uppenbarligen så kunde en staty reta gallfeber på hur många som helst. För en fotbollspelare.

För många år sedan sa jag att vissa saker ska man låta vara.
Hur man nu kommer välja att göra med Estonia bryr jag mig inte om för jag var inte en del av det. Jag minns när det hände men hade inga anhöriga där. Jag var ingen överlevare.
Jag tänker därmed att de måste få ta det beslut som en majoritet av dem nu känner är rätt.
Jag kan dock inte på några sätt förstå hur man kan välja att göra ett tv-drama om detta.
När den sista Titanic-versionen kom sa jag att det förmodligen bara var en tidsfråga innan det kom en om Estonia med, men jag tycker att det är fel.

Anledningen till det är att det är för nära i tid. 
De dryga trettio åren är kanske mycket för vissa, men jag tycker inte det.
Det är för mig lika fel som om någon ville göra en film om killen i Borås som gick in på en skola, eller självmordsbombaren i Stockholm för så många år sedan. 
Det blir inte bra för alldeles för många människor kan störas av det.
Jag kände samma efter elfte september.
Låt människor få lugn och ro.

Jag kan iallafall vara helt säker på att om jag var en anhörig till någon på Estonia, så hade jag definitivt inte velat att det skulle göras om till någon klatschig film eller serie.

Idag kommer beslutet om hur man ska göra med Estonia.
Oavsett hur det blir, så hoppas jag att det är de anhöriga som får ta beslutet och inte några politiker som inte har någon form av koppling till själva händelsen.

Bild från svt.se