måndag 14 december 2020

Jag älskar er utanför boxen!

En bibliotekarie ska ha en vit blus, hög långkjol, knut i nacken och glasögon.
Vara stel, uppmanande och lätt fördömande.
En väktare ska vara lång, grov, bredaxlad och stå med benen lite isär och händerna i skärpet.
Allvarlig min.
Finns det något jag har svårt för så är det stereotyper.
Människor som faller in i de måsten som samhället av någon anledning har gett dem.

Jag är lärare. Totalt galen, knäpp, utan hämningar och säger precis vad jag tycker när jag tycker det. Jag har visserligen fått slipa till kanterna med åren men jag vill inte vara en stereotyp.
Jag älskar verkligen mitt jobb och går med glädje dit varje morgon.
Det betyder inte att jag måste vara stel, skratta lite försynt åt någons skämt eller ta på mig en bister min när någon gör något. Uppmanande förklara att skolan är viktig och att deras framtid står på spel.
Självklart är skolan viktig, men det finns det mycket annat som också är.
De mesta misstag kan man rätta till och då jag själv fick gå om ett år i skolan så är jag ett levande exempel på att den mest skoltrötta, skolkandes eleven kan bli den som sedan fortsätter läsa och ständigt återkommer till hur mycket hon trivs i skolan.

Polisen i Örebro har lyckats synka fem utryckningsfordon till en julhälsning och jag bara älskar det.
Tack!
Tack för att man orkar och vågar gå lite utanför gränserna!
Det är nu många kommer moralisera.
Är det vad som händer med våra skattepengar?
Ska polisen ta sin arbetstid med att sitta och blinka i sina bilar?

Jag tror att människor som trivs på sin arbetsplats gör ett bra jobb.
Jag är helt övertygad om att den som enbart gör precis det den ska och sedan går hem, också har ett rätt tråkigt liv. Varför kan man inte få ha roligt när tiden ges?
Det lär ju inte vara så att poliserna i fråga har hoppat över några uppgifter utan de har helt enkelt lagt sin egen tid på att göra något istället för att sitta och gnälla över sin arbetssituation.

Liknande blev det för några år sedan när den svenska armén som var satt att vakta i Afghanistan spelade in sin version av Grease lightning. Barnen spelade sönder den och tyckte att den var det häftigaste de hade sett. Tänk att nästan tjugo män lyckas samordna sin tråkig vardag till något roligt!
De blir så mycket bättre i sitt jobb när de trivs med varandra och sin tillvaro.
Jag önskar att fler gjorde såhär!
Självklart ska det inte störa de ordinarie arbetsuppgifterna men annars är det lugnt.

Ni vet, mångfalden berikar.
Hur skulle det låta om alla fåglar i skogen sjöng likadant?
Spexa på! Fortsätt vara utanför boxen!
Världen behöver lite glädje just nu!

Bild från svt.se