tisdag 15 december 2020

Dubbelmoralens väktare?

Vad är dubbelmoral?
I mina ögon är det att kräva munskydd på alla men inte själv använda det.
Att kräva nedstängning men själv ha fest.
Anse att spelmissbruk är ett problem, men själv starta ett lotteri.
Dubbelmoralen finns inom alla områden men jag blev faktiskt förvånad.

I sociala medier, vilket jag för övrigt är väldigt dålig på att spendera tid i, så kom det igår upp reklam. Reklam för moderaternas nya lotteri.
Jag blir totalt ställd.
Hur kan ett parti som påpekat och ansett att socialdemokraternas lotteri är fel, starta ett eget?
Efter mer noggranna undersökningar så visar det sig att det är tre partier som nu (2018) valt att söka för att få skapa ett lotteri: socialdemokraterna, moderaterna och sverigedemokraterna.
Hur tänker man då?
Jag har faktiskt ingen aning för jag anser att det är så fel.

Jag har så länge jag kan minnas förfasat mig över det faktum att socialdemokraterna lurar till sig pengar genom olika lotter och dylikt. Jo, jag tror på att människor själv ska ha koll men om man köper en lott som heter Drömreselotteriet, Motorlotteriet, Kombilotteriet, Femman eller Glädjelotten. Hur lätt är det då att veta att dessa går rakt in i socialdemokraternas kassa?
SSU får 90% av sina intäkter från dessa lotterier.
År 2011 drog lotterna in 90 miljoner.
Inte nog med det så är även de röda inblandade i Fairtrade.
Ni vet, det där som ska vara så bra för allt och alla.
Region Blekinge införde under de rödas tid, såklart, att allt som köptes in till fika etc skulle vara Fairtrade. De bestämde alltså om mer pengar till sig själv.
Känns det rätt?

Nu gör moderaterna likadant.
Ska vi då förvänta oss fler sorters lotter, kanske lite närproducerad mat med en egen märkning som sedan tvingas in i alla blå kommuner?
För mig är detta fel och det spelar ingen roll om det är vänstern eller högern som driver det.

Det är för mig dubbelmoral att sitta med som politiker och bestämma över vård till spelmissbrukare men att sedan vara en del till att det finns missbruk i denna genre.
Fel.
Helt fel.