onsdag 23 december 2020

I den maktfullkomliges synfält.

Finns det perfekta människor?
Jag tror inte det.
Jag är helt övertygad om att varje person som nagelfars har gjort fel i sitt liv.
Stora eller små.
Det finns dock olika sorters människor och jag har tidigare skrivit om att jag ser människor som varma eller kalla. Varma människor är de med hjärtat på rätt ställe. De som frågar hur det är utan att begära något tillbaka. Människor som ärligt berättar om sig själv, visar känslor och både på gott och ont är ärliga.
De varma människorna är få inom den politiska världen.
Oftast kommer du nämligen inte så långt om du är en varm människa, för du vägrar då att trampa på andra. Skillnaden mellan att vara en varm människa eller en kall är det faktum att du inte sätter dig på andra, ser ner på andra eller framhäver dig själv.
Självklart kan du berätta om dig själv i positiva ordalag, men bara på ett rakt och ärligt sätt.
En varm människa ställer den enkla frågan "Hur mår du?" och lyssnar sedan på svaret.
Flummigt kanske, men så ser jag på det.

Emma Stjernlöf.
Moderat regionråd i Blekinge.
Yngre, kvinna och med skinn på näsan.
Inte bara det så har hon ett oerhört stöd med massor av personröster sedan valet.
Precis en sådan person som inte borde vara i moderaterna för det kommer vara ett krig så länge hon finns där. För inte nog med att hon är en varm människa, så är hon rak och säger vad hon tycker.
Detta stör inte bara andra kvinnor utan även många av männen.

I en skrivelse, som enligt Svt undertecknats av alla moderater i regiongruppen samt ledande distriktsföreträdare menar de att hon uppvisar samarbetssvårigheter.
I klartext betyder det att hon inte alltid gör som de säger.
Jag känner nämligen igen det.
Tänker man själv, vägrar att följa piskan och faktiskt ifrågasätter så kommer man inte på god fot med någon. Styrande suckar då, himlar med ögonen, harklar sig och undrar varför man måste vara ett bekymmer som inte bara följer de andra döda fiskarna i strömmen.

Moderaterna, under de tjugo år jag var med, premierade enbart dem som sa vad ledningen ville. Den som ljög, kliade rätt rygg och följde strömmen kom till toppen. 
Det är alltså dem ni ofta ser som ordföranden eller i partigrupperna.
En fläckfri bakgrund var inget måste bara man var "rätt" person. På alla interna fester visade därutöver många sitt rätta jag.
Ålder är inget hinder och bäst blev det när muf-deltagare också var bjudna på sammankomsten för då fanns det alltid någon som slapp sova ensam. Mörkrädda tjejer behövde inte vara ute i mörkret.
Faktumet att man som ledande person borde vara en förebild på riktigt, alltså leva som man lär, det spelade ingen roll när dörrarna stängdes. 
Mufarna användes dessutom många gånger som riksdagskandidatens egna lakejer till att kuppa in lättlurade människor som sedan skulle rösta rätt när listan skulle sättas.
Jag har alltid vägrat allt sådant här för jag tror på karma.
Det kommer att komma tillbaka och i princip alla de där mufarna som blev lurade, de är idag borta.
Verkligen främjande för ett parti.

Antalet röster från medborgarna var i partiet moderaterna helt oviktigt.
Det var en petitess som ingen behövde tänka på.
Vilken plats någon skulle få var ju redan bestämt innan valet och då sattes ja-sägarna strategiskt ut för att omröstningar skulle gå som man ville.

Jag har känt Emma i oerhört många år och kan inte säga någonting ont om henne.
Likt Alexander Wendt var hon alltid en klippa som ställde upp även på andra plan.
Två varma människor i en annars, till stora delar, mycket kall värld.
Jag blir inte förvånad över att man försöker göra sig av med henne, för det är så man gör när någon är för bra. Självklart kan man ha olika åsikter men tillvägagångssättet som detta sker på är inte ok utan direkt fegt. Det är alltså lättare att ta en sådan sak via ett brev och media än att själv prata med henne.

Övriga partier går ut och backar upp henne så den stora frågan måste då vara:
Tänker de som nu har skrivit under själv avgå när det visar sig att det är de som har ropat att vargen kommer?
Gissningsvis inte.
När jag går igenom vilka som bör sitta i regiongruppen så betvivlar jag starkt på att alla har skrivit under någonting för med den erfarenhet jag har av de människorna, så är det en handfull som skulle kunna bete sig så. Kommer dessa personer då att avgå?
Nej.
De kommer hålla sig fast med livet som insats för de ser bara pengar, precis som de alltid har gjort.
Pengar och makt kan vara förödande för det är först den dag pengarna dras in, som du kommer märka vilka som verkligen gör detta för att de vill förändra.

Stå på dig Emma!
Det är säkert så att du ska bytas ut mot någon annan som är "rätt" enligt dem som protesterar. 
Vi sitter inte i samma parti längre men rätt ska vara rätt, och detta är fel.
Skulle du tröttna på det evinnerliga stridandet så är du välkommen MED.