måndag 15 november 2021

Att jaga rätt brottsling..

De liberala vindarna kommer förr eller senare att få genomslagskraft i samhället.
Orden sades i P1 i våras någon gång och jag jublade.
Det betyder att det jag önskar sakta men säkert kommer implementeras i det samhälle vi redan lever i. Alla år inom politiken visar att det faktiskt stämmer för saker som jag höll på att hängas för förs nu fram av dem som ansåg att motsatsen var det korrekta.
Den politik som förs idag är tydlig i att det hela tiden blir friare vindar.

Jag har sedan Portugals modell kring cannabis utvärderades efter något år, ansett att den vägen är den rätta. Det bygger jag inte på att jag anser att alla ska knarka eller att droger bör vara helt fria.
Jag bygger det på att det inte finns något land där så många människor dör i narkotikarelaterade saker som i mitt kära fosterland. Dör många så måste man fundera över hur man kan åtgärda problemet.
Portugals modell bygger i stora drag på att den som tas med en mindre mängd cannabis på sig får välja mellan omedelbar vård eller ett sedan tidigare fastställt straff för den mängden. 
Samhällets pengar slösas alltså inte på någon rättegång eller dylikt utan man litar på rättsväsendet.
Den omedelbara vården gör att den som har bekymmer i ett relativt tidigt skede också kan få hjälp snabbt.
I Sverige fungerar det tvärt om.

I Sverige ska alla som tas med en mindre mängd på sig lagföras och straffas.
Det hjälper inte för de kommer fortsätta ta droger.
Det hjälper inte samhället i stort.
Polisens resurser tas för att jaga småbekymmer.

Nu går en polischef i Skåne ut och säger exakt samma sak.
Jag blir så lycklig!
Han menar att det kostar mer än det smakar och att det inte hjälper den som har bekymmer. Det hjälper inte heller polisen att ta dem som tar in drogerna.
Därför vill han sluta lagföra bruk eller mindre innehav av cannabis.

Tyvärr sitter det ett gäng förståsigpåare i riksdagen och anser att detta är helt fel.
De menar dessutom att den svenska modellen, som dödar massvis, faktiskt är den rätta.
Norge kommer införa det inom kort om det inte redan är infört och min övertygelse är att det i sinom tid även kommer att förändras i Sverige.
Det handlar alltså inte om att legalisera, utan att avkriminalisera de små mängderna och jag anser att det är helt rätt.

Jag försökte flera gånger få igenom detta i moderaterna men blev totalt nedröstad.
Partiet jag nu företräder har tänkt lite till.
Där tror man inte på att envist hävda att det man gör är rätt, utan man tror på forskningen.
Forskningen i detta är tydlig om man vill se och jag hoppas att fler lyssnar på denne polischef för han har uppenbarligen tänkt till över hur vi ska använda skattebetalarnas pengar på bästa sätt för att samhället ska bli så bra som möjligt.

Lösningen med övervakning och väktare är ju söt, men det flyttar bara problemet.
Det blir som att springa efter och släcka bränderna, när man egentligen behöver ta ungen med tändstickorna som sätter fyr. Genom att gå på huvudmålet istället för att jaga småfifflarna så kan man plocka den stora mängden så därför tror jag att polisen har helt rätt i sina antaganden.

Han är välkommen MED för han är inte ensam om att tänka såhär.