söndag 21 november 2021

Han eller hon?

Till min död kommer jag vägra att skrivet ordet som på engelska betyder höna.
Människor föds nämligen som det ena eller det andra och i min värld är det inget fel på det. Att sedan byta kön, det är inget fel i det heller och jag tycker att människor som vill det ska få den möjligheten.
Jag anser dock inte att det ska ske från tolv års ålder, för är det så att ett barn kan vara så vuxen och mogen att den kan ta det beslutet.. då anser jag att man bör se över väldigt många andra åldersgränser också.

Du ska vara 18 år för att dricka alkohol.
Du ska vara 16 år för att köra bil med andra.
18 år för att köra bil själv.
20 år för att rösta i svenska val.
20 år för att gå på Systembolaget.
MEN.. du ska vara 12 år för att få byta kön på din kropp?
För mig blir det absurt.

Röd och gul och vit och svart, gör detsamma har han sagt..
Jag lever på det sättet.
För mig spelar det ingen roll vad andra människor är eller hur de definierar sig.
Alla får nämligen vara precis vad de vill.
Välj du att vara muslim eller buddhist,  vit eller svart, man eller kvinna, gammal eller ung.
Man eller kvinna eller en kombination.
Det är upp till varje individ.
Jag anser dock att man ska vara helt säker på sina val och har vi åldersgränser för andra saker så bör vi även ha det för detta. Tolv år anser jag vara alldeles för ungt.

Jag har full förståelse för att människor ska vara precis som de vill.
Tyvärr är det många som inte tänker alls på detta sättet och då har det inte med att människor är trans eller kallar sig för vad de vill utan tvärtom.
Dessa människor själv är många gånger väldigt hatiska kring människor som inte accepterar dem.
Precis som om deras hat i sig skulle hjälpa någon.
Dokumentären om Marsha P Johnson handlar visserligen om trans men är oerhört bra i detta. Ingen bemöttes med hat utan tvärtom glädje.
Den personen minns du.
Bittra människor hatar och av någon anledning är många så rädda för att säga någonting då risken blir att man räknas som rasist inom något spektra.

Jag älskar att alla får vara precis vilka de vill vara, men tvinga inte andra att tycka på något sätt. Det är upp till alla och envar. Jag anser dock inte att en person som inte anses kunna köra bil, rösta eller köpa alkohol ska kunna byta kön.
Någon av reglerna måste då förändras.

Möt världen med ett leende.