torsdag 25 november 2021

Det märks att det är valår..

Sveriges första kvinnliga statsminister är vald!
Eller.. nej, det blev inte så.
Hon avgick.

Efter tjugo år i denna världen så upphör jag aldrig över att förvånas.
Det är valår och alla gör vad som helst för att synas.
Att synas, det kan nämligen bli helt avgörande för hur rösterna läggs nästa år. 

Är det någon stor skillnad?
Jag vill självklart helst ha en blå regering men efter alla år så kan jag också titta på dem och ifrågasätta de stora politiska skillnaderna när alla plötsligt har ungefär samma mål. Det är grunden som är olika men den politik som Socialdemokraterna har fört fram de sista åren, det är den SD sa i slutet på nittiotalet och samma som moderaterna sa i början av samma årtionde. De gjorde dock en vänstersväng i många år och blev sedan efterapare.
Socialdemokraterna gör likadant men jag ser sakfrågorna och anser att exempelvis hårdare straff är viktiga. Skatten avskyr jag för att inte tala om bränsleskatterna. 
Problemet är att alla sitter där och envist hävdar att de är Sveriges svar på ALLTING!
När de har makt lyckas de ändå inte förändra någonting.
De sitter trots det och höjer sina löner, traktamenten och ger sig själv förmåner.
Ovärdigt ett demokratiskt land.

Det som hände igår blir rappakaljan som till och med får reportrarna till att skratta.
Som en stor sandlåda.
Miljöpartiet gör som SD gjort innan och surar.
Men nu surar SD om Miljöpartiet är med.
Centern släpper igenom lite men inte allt.
Och kvar finns ett kackalorium som bekostas av oss skattebetalare.
Spelar det någon roll?
Jo, att miljöpartiet inte längre får någon form av position med makt är riktigt bra men annars. 
Tja. Det handlar om hur bra man är på att sälja in det.

Så jag vet inte hur jag ska skriva.
Stort grattis som ny statsminister!
Kommer aldrig gratta dig för att du är kvinna på posten för det skulle innebära att jag fördelar människor utefter kön.. men lycka till nästa gång.
Håll miljöpartiet utanför denna gången så kanske vi på landet kan få lite hopp för framtiden!