onsdag 10 november 2021

Den sjunde vågen?

I Blekinge bor det ungefär 160 000 personer.
Sedan starten av corona har det dött sammanlagt 132 personer i detta län.
På ungefär 20 månader har det alltså dött 132 personer.
Det blir nästan 7 personer i månaden.

Av dem som har fått vård på IVA sedan mars 2020, så har över 80% haft hypertoni (högt blodtryck), varit över 65 år, gravid, haft kronisk hjärt-lungsjukdom, kronisk lever-njursjukdom, diabets, fetma, neuromuskulär sjukdom, nedsatt immunförsvar eller annan riskfaktor.
Andelen helt friska som blir väldigt sjuka är alltså få.
Av de cirka 15 000 personer som har dött med corona så beräknar man att cirka 85% av dem som dog hade dött inom några få veckor oavsett då de hade så pass många underliggande sjukdomar.

Media jublar när det nu blir en "våg" till.
Antalet smittade går upp trots att fler har vaccinerat sig och länder skapar restriktioner i panik.
Jag är en hel del på olika sjukhus och senast häromdagen var jag i Karlskrona och råkade sätta mitt eget spott i halsen innan jag skulle gå in i korridoren.
Det blev en hostattack där ögonen rinner och hostan bara fortsätter.
Jag tackar min lyckliga stjärna för att blickar inte kan döda.
Trots att de flesta som befann sig där inne förmodligen var vaccinerade så är de livrädda.
Min stora fråga är fortfarande densamma.
Efter 20 månader med pandemi ställer jag mig fortfarande samma fråga:
Vad är ni så rädda för!?

Läkaren i Uppsala är oroad över släppta restriktioner men ingen förstår.
Anledningen att hon vill ha kvar restriktionerna är att RS sprider sig så fort men ingen tar hänsyn till detta. De minsta barnen drabbas hårt av detta och just nu är många i min omgivning sjukare än normalt vid denna tidpunkt.
Garanterat för att man levt i en skyddad verkstad i nästan två år, vilket ger kroppen en chock nu.
RS-viruset dödar varje år 35 barn från 0 till 4 år.
Corona har på 20 månader dödat 14 barn från 0 till 19 år.
Har vi då panik över rätt sjukdom!?

I Sverige finns ungefär 500 IVA-platser.
I Blekinge går man in i stabsläge för att det totala trycket på vården är högt samtidigt som sju personer vårdas för corona. En intensivvårdas. Jag har varit en av de där sju i början på året. Jag har legat på den avdelningen. 

Varenda dödsfall är självklart fruktansvärt men någonstans måste man börja se statistik.
Det dör 14 000 personer med hjärt och kärlsjukdomar varje år.
Ungefär 22 000 personer dör i cancer varje år.
Snälla, börja se perspektiv.
Det finns värre saker än corona och någonstans måste gränsen gå för när vi kan börja leva normalt igen för allt det där andra, det försvinner inte. Det skjuts bara på framtiden och är det redan kris i vården lär det inte bli bättre om ett par månader eller år.

Måtte det komma en rejäl snöstorm så det finns något annat att skriva om.