måndag 29 november 2021

Minns ni den som körde in i barnparaden i USA?

Kommer ni ihåg att en man körde rakt in i en parad i staden Waukesha i USA för någon vecka sedan?
Det var rätt lätt att missa.
Det var nämligen bara få rubriker de första timmarna i Sverige för sedan blev det ointressant.
Filmerna från platsen visar någon som hänsynslöst tar sats och kör rakt in i en parad bakifrån. De som går i den har inte en chans att göra någonting utan de blir påkörda bakifrån.
Bilen stannar sedan inte utan kör bara på vilket kan ge vem som helst ont i magen.
Det är människor som hamnar under bilen.
Barn.

Det blev först en artikel.
Sedan kom inte fler och som den nyhetsläsare jag är så börjar jag leta.
Sedan väntade jag och jag har fortsatt att vänta men det blir inte fler inslag i Sverige.
Fast att det i helgen hade gått en hel vecka så har fortfarande inga stora svenska medier rapporterat om vad som har hänt så åter igen är jag i den sits att jag ifrågasätter att våra skattepengar ska gå till media som väljer nyheter.
För tänk nu på saken.
För mig är det helt oviktigt hur någon ser ut.
Jag kunde inte bry mig mindre.
Media och människor utan någon form av normalt tänkande har dock hyllat Black Lives Matters-rörelsen. Att denna har inskrivet att vita människor ska underkuvas den svarta mannen, det bryr man sig inte om.
Motsatsen hade aldrig fått hända.

Mannen som körde in i folksamlingen var mörk och ansåg att vita människor fick skylla sig själv.
Han hyllade Black Lives Matter och kör rakt in i en folksamling.
När jag såg hans utseende i Amerikansk media - vilken jag alltid läser - så förstod jag varför det var tyst i Sverige. Han passade nämligen inte in i det politiskt korrekta samhället vi har här.

Min fasta övertygelse är att om mannen hade varit vit och kört rakt in i en parad likt den händelse som nu var, fast med uttalade åsikter kring att mörka människor var mindre värda, så hade det skrivits varje dag om det även i Sverige.
Det hade blivit stora demonstrationer.
Människor hade gått bärsärkar i samhället och pekat på den öppna rasismen.
Nu blev det inte så för att mannen som gjorde detta var mörk och hade öppet åsikter i den motsatta korridoren. Då lägger man locket på.

För mig spelar varken åsikten eller utseendet någon roll.
Han körde ihjäl sex människor varav den ene var en åttaårig pojke.
Hans bror överlevde.
I dessa fall är jag glad för USAs straffsatser för låt honom aldrig komma ut igen.