söndag 28 november 2021

När den sociala kompetensen inte finns.

Jag tänker varken sänka eller försvara vad som hänt, men anser att något är riktigt fel när det tar fyra månader att genomföra en abort. Många kommer säga att man får skylla sig själv, men i min värld är det inte det som är problemet. Problemet är att vården inte fungerar när det tar så lång tid.

Artiklarna handlar om att många har anmält Kvinnokliniken i Malmö och det är något i detta som klingar även för mig. Jag har inte varit just där men spenderade väldigt mycket tid på RMC i just Malmö. RMC står för Reproduktionsmedicinskt Centrum.
Det är dit man kommer om man har bekymmer med att skaffa barn.
Bemötandet där var under all form av värdighet och precis det som många skriver kring Kvinnokliniken kan jag känna igen.
"Det finns faktiskt de som har det värre".
Vad kul att få höra det när man blir ledsen över ytterligare ett missfall som ska åtgärdas.
En sjukligt känslokall miljö där man känner sig väldigt liten.
Hur dessa kvinnor känt sig kan jag bara gissa.

Det jag tänker skriva om i detta är dock just det.
Den sociala kompetensen.
Vissa har den, andra inte.
Problemet är när de där andra själv tror att de har den och faktiskt arbetar med något där man måste möta olika individer och kommunicera.
För det är så... ALLA har mött den där personen som är på fel plats.
Har man otur är det en lärare som kommer finnas med i många år.
I andra fall kan det vara en chef eller som i dessa fall; Någon inom vården.
Personer som absolut skulle arbetat där de inte behövde vara trevliga.

När man då i undersökning efter undersökning ser att man fallerar i bemötandet.
Varför inte kolla upp det?
Det är nämligen med största sannolikhet så att det rör sig om någon enstaka individ.
En person som sprider dålig stämning kring sig.

Bemötande är nämligen så väldigt mycket viktigare än vad man tror.
Bara härförleden skulle jag till en läkare och det var fördröjt med över en timme.
När läkaren väl kom så gjorde det ingenting för den där timmen spelade ingen roll när personen i fråga var så trevlig och tillmötesgående. Hade han varit otrevlig så hade klagomålen rullat in.

Social kompetens.
Det är så mycket viktigare än vad man tror och kan antingen sänka eller höja någon beroende på hur man har den. Att möta någon som har gjort en abort eller fått ett missfall.. där borde det krävas maximal form av social kompetens hos de individer som patienterna ska möta.
Allt annat är fel.