fredag 26 juli 2013

Fler barn på G!

IVF kan bli betydligt lättare. I framtiden räknar nu forskarna med att nästan fyra av fem försök ska lyckas istället för dagens ett av tre. Tack för det!
Det är en grymt jobbig process att ta sig igenom i vilket fall och det hade varit bra för många människors psyken att detta fungerade bättre. Lillan kom på sjätte försöket vilket räknas som otur. Det ska inte ta så lång tid men det gjorde det för oss.

Jag tror allt som handlar om provrörsbefruktning behöver tas upp i ljuset mer. Den vanligaste frågan jag tror vi fick under tiden var om det var vårt biologiska barn. Tydligen har många en uppfattning om att det är någon annan som donerat "barnet" för att andra par, såsom vi, ska få barn. Såvida man inte använder donerade ägg eller spermier så är barnets ens eget biologiska med den skillnad att det vuxit sina knappa första vecka i ett provrör istället för i kvinnan. Tekniken är fantastisk.

I dagens samhälle med debatter om abort och att även foster är människor tycker jag att detta är en stor del. För mig är det inte en människa vid tolv veckor då det inte klarar sig utanför sin mamma. Jag anser den debatten snedvriden och för mig hade det varit helt ok att testa barnet helt och hållet innan det sätts tillbaka in i modern. Tekniken finns. Kromosomtesta alla embryon. Åtminstone till de föräldrar som vill det. Alla levande människor ska ha samma rättigheter även om det finns en avvikelse men vi var helt överens om att vi hade gjort en abort om det visat sig att det fanns kromosomavvikelser. Anledningen är för mig helt egotrippad. Jag hade inte orkat ta hand om detta barn tills jag sitter på ett hem och när man nu kan testa tycker jag att man ska göra det om man vill. Det är alltid upp till den enskilde att ta beslutet och det är garanterat inte lätt men med tanke på hur mycket vi gått igenom kunde det inte bli mycket värre.
ki.se

Fyra av fem försök kan lyckas i framtiden. Så otroligt skönt för dem som har problem! Barn är i mina ögon ingen rättighet men jag lider med dem som gärna vill ha, men inte kan få. Just detta med att det är en rättighet anser jag många ha fel syn på. Många som har barn borde inte skaffat dem även om man självklart inte önskar bort ett barn som redan finns. De anser dock att det är deras rättighet att skaffa dem men jag anser det viktigare att se till barnets bästa. För mig har man en kropp till låns och det är då bättre att avbryta det livet som växer innan det finns än att det ska leva ett liv som i mina ögon inte är värdigt. Värdigt är för mig att kunna ta hand om sig själv när du blivit äldre. Det finns en anledning att vi forskar inom dessa områden.

Att avbryta en graviditet utan någon anledning alls är inget jag tycker om och abort över huvud taget är inget jag är positiv till. Jag har dock sett för många sidor av hur illa barn kan fara och tycker inte att det ska få hända. Barn ska komma önskade och älskade. Att komma till världen oälskad är inte värdigt någon. Jag ser fram emot den fortsatta forskningen och att Sverige i framtiden tillåter betydligt mer än vad vi gör idag. Genom att testa embryot på avvikelser kunde många aborter undvikits och jag tror att det hade blivit värdigare för fler av dem som kom till livet.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tusentals-foton-ska-ge-fler-lyckade-provrorsbefruktningar