torsdag 19 september 2013

Att bli av med sin legitimation.

En legitimation är inget man förtjänar och sedan aldrig kan bli av med. Jag anser utöver det som finns idag att det dessutom borde finnas en kontroll på alla som har legitimation. Så många yrken är det inte. Jag hade exempelvis inte velat gå till en läkare som är närmre döden och inte har utövat sitt yrke på några år. En utbildning är för mig en färskvara.


st.nu
En lärare har blivit dömd för att ha skickat sexsms till en före detta elev som vid tillfället bara var tretton år. Högst olämpligt. Jag anser att det ska vara så att den person som verkligen misskött sitt yrke ska bli av med sin legitimation. Detta bör vara en sådan sak med tanke på vilken beroendeställning denna elev har haft till sin lärare. Hur man än känner för någon eller vad man tänker måste en lärare förstå att det inte går att göra såhär mot en elev. Lika lite som att en läkare kan göra något. Eller någon annan där den andre parten hamnar i underläge.

Jag anser att det finns för många som idag tycker att en examen är en livstidsbetygelse. Lika självklart som det bör vara att en läkare blir av med sin legitimation om denne begår allvarliga fel så tycker jag det borde vara självklart att en lärare som begår övergrepp och blir dömd för det ska dömas och bli av med sin. Jag kunde även tagit steget längre och sett till att den lärare som upprepat misslyckas med sitt budskap och som lyckas förstöra många elevers utbildning bör bli av med sin. Jag förstår att det låter hårt i mångas öron men saken är den att en förstörd utbildning kommer inte tillbaka för eleven hur lätt som helst. Jag har suttit i gymnasieförbundet och sett statistiken över de elever som blir underkända i de olika klasserna. Det går att spåra ner varifrån de elever som fattas den grundläggande kunskapen kommer ifrån men det går emot någons personliga integritet att göra så. Det är synd om läraren men inte om alla elever som har det fruktansvärt jobbigt för att försöka ta igen de år av kunskap som de missat av den simpla anledning att läraren de haft, inte kunde lära ut.

Jag har tjatat om det innan. Finns det tjugo elever i en klass och femton blir underkända kan man inte tro att det är femton elever som är korkade och inte förstår. Läraren klarar inte sitt uppdrag. Hur många chanser ska man få?

Det är mycket snack om förstelärare nu. Jag vet inte hur varje kommun väljer dem och är inte insatt i det men alla har haft en bra lärare under sin uppväxt. Förhoppningsvis. Fler har förmodligen haft en sämre. Kollegor och elever bör få hjälpas åt att bestämma vilka som gör sig förtjänta av denna roll. Jag kan utan problem räkna upp de lärare i kommunen jag anser ska ha detta. En av dem har tyvärr gått i pension och en annan är på väg. Tyvärr. Vissa människor är födda till att lära ut. Många tänker som så att eleverna inte klarar att välja ut en lärare och att de förmodligen bara väljer den som är snäll men det tror inte jag. Jag anser inte att man ska tänka eleverna som mindre vetande för många vet och förstår betydligt mer än vad man tror.

Att denna lärare i Sveriges Trädgård ska bli av med sin legitimation ser jag som självklart.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/larare-kan-forlora-legitimationen