måndag 2 september 2013

Nähä!?

Det finns en mänsklig faktor bakom trafikolyckor.. Va!?
Menar de verkligen att forskningen har kommit fram till detta?
Det är så självklart för vem som helst som ligger på vägarna och jag är övertygad om att alla som jobbar inom ett yrke där man befinner sig mycket på vägarna kan vittna om detta.

Människor som kör alldeles för sakta. Människor som bromsar när någon, enligt dem, ligger för nära. Människor som tror att blinkern är ett extratillbehör. Människor som kör med hellyset på, alltid. Konstiga omkörningar. Människor som kör som en idiot fram till stopskylten eller varför inte de människor som kör fram till väjningsplikten och anser att de hann ut i god tid förra gången så de chansar och kör rakt ut framför bilen som kommer körande. Många gånger frågar jag mig varför vi inte har en kontroll av alla som har körkort. Hörsel, syn och reaktionsförmåga borde kollas med tanke på att det är potentiella mordvapen man kör omkring i. Diskussionen gick för många år sedan att det inte gick då det var emot den personliga integriteten men jag anser att, om det kan rädda liv, är det ok.

sv.wikipedia.org
Vilket är viktigast i sammanhanget?
Människors liv tycker jag helt klart är viktigare.

Körstilen är för den som kört mycket i övriga Europa väldigt annorlunda i många andra länder. Svenskar kör enligt mig ofta långsamt och följer regler in i detalj. Första gångerna jag körde i Spanien fick jag hellysen, tutande och händer i luften mot mig. Det tog ett tag innan jag insåg att jag inte följde rytmen. Jag följde hastighetsskyltarna och jag stannade vid rödljusen. Ingen annan gjorde det och efter många om och men fick jag ändra mig. De har ett mycket hetsigare tempo där nere vid vissa tidpunkter. Vid andra klockslag har de inte bråttom alls. Jag har kört mycket i hela Europa och älskar att köra bil. Det är något av det roligaste som finns och femtusen mil försvinner snabbt. I Sverige läggs enligt mig för mycket tid att jaga de som kör lite för fort. Det är ett brott, ja, men att sparka ihjäl någon eller köra full är för mig värre än att det nu ska börjas jaga dem som kör fem kilometer för fort. Guardia Civil och Policia Local i Spanien hade skrattat rakt ut om de hade hört det. Polisen där och här är så olika. Jag minns en gång jag var inne i stan i stan där vi var och Guardia Civil kom uppkörande på trottoaren i full fart för att sedan flyga ut, få tag i en kille i min ålder och banka ner honom totalt innan de slängde in honom i bilen och körde därifrån. Han sålde knark. Hade detta hänt i Sverige hade media frossat i det onödiga polisvåldet i ett par veckor och tyckt synd om killen. Så fungerar det inte i Spanien. Jag tycker inte det är rätt att banka ner någon, speciellt inte en myndighet, men jag tror det är betydligt mycket effektivare än att klappa personen på huvudet, tycka synd om denne och erbjuda hjälp om och om igen. Om inte annat skrämde de nog alla som var i närheten att inte börja sälja någon drog.

Frankrike är ännu värre. Att ligga och köra inne i Paris är en intressant upplevelse. Bryssel likaså. Jag är hetsig av mig men det är ingenting jämfört med dessa länder och de är utöver det inte rädda om sina bilar över huvud taget. Det är jag.

Moderna bilar varnar när du kommer för nära och detta hjälper garanterat många. Det spelar dock ingen roll om någon somnar vid ratten eller om någon är så extremt korkad att de sätter sig bakom ratten på fyllan. Alla kan göra misstag men vissa ska man aldrig göra. Rattfylla är det värsta jag vet och min önskan hade varit att polisen hade kunnat stänga av alla vägar samtidigt för att tvinga alla till ett blåstest. Rattfylla är inte ok.

I min värld borde det vara så, att om det inte fanns mötande trafik skulle dödstalet sjunkit för trafikolyckor. Har du aldrig mötande trafik kan du inte frontalkrocka eller köra någon i sidan. Var har man då detta..
Jo, på motorvägar.
Alltså, bygg mer motorvägar för människors säkerhet!

http://www.svt.se/nyheter/sverige/manniskan-glomd-riskfaktor-i-trafik