torsdag 12 september 2013

Nya Zeelands tur!

Nu är det ok att gifta sig som homosexuell även i Nya Zeeland, som fjortonde land. Detta ser jag som ett starkt tecken på att människors egna vilja är det viktigaste.
Ingen ska behöva bestämma över vad någon annan får eller inte så länge det inte skadar någon annan.
Det är det absoluta i självbestämmandet.

hbl.fin
Giftermål har aldrig varit viktigt för mig utan är mer en juridisk bra sak när man är en familj. Jag har aldrig förstått varför man ska ha ett stort bröllop och att ha en vit klänning när man levt många år ihop och har barn är för mig hyckleri. Tittar man på traditioner och det är viktigt bör man då leva efter att man ska ha varit jungfru fram tills den natten med för annars bör man inte ha en vit klänning. Jag tänker samma med att bruden ska föras fram till altaret av sin far för att sedan lämnas till sin blivande man. Jag undrar hur många som är medvetna om att det görs för att visa att kvinnan inte är jämställd mannen utan lämnas över från en som bestämmer till en annan. Modernt. Kunde vara intressant att höra vad alla som kallar sig för feminister tycker om detta.
Jag vet att jag är rätt ensam om dessa tankar i en tid då många verkar tycka att få en ring på fingret är det högsta man kan uppnå. Om de som delar ringar delar samma kön, stör mig inte. Kan vi ha kvar en massa helt meningslösa traditioner som människor gör utan att reflektera kan vi införa några nya.

Jag vet att det är väldigt många som inte är så förtjusta i detta med samkönade äktenskap men jag ser det som så att jag inte har med hur andra vill leva sitt liv att göra. För mig spelar det ingen roll om människor lever tillsammans eller isär så länge de är lyckliga. Man lever bara ett liv och då ska man göra det man själv mår bra av. (Så länge det inte skadar någon annan)
Så länge prästen inte blir tvingad att gå emot sin personliga tro i vigseln så har jag inget emot detta. Jag tycker inte att prästerna ska bli tvingade till detta utan det får vara upp till dem var och en.
 
"Vad som ligger i vår makt att göra ligger också i vår makt att inte göra."
Aristoteles

Man kan inte älska alla människor på jorden men man kan respektera dem och deras beslut.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=6240&artikel=5619991