fredag 13 september 2013

Nya kvoteringsregler!?

Min uppfattning är att mannen och kvinnan är skapta olika. Vi har, oftast, inte samma kroppsbyggnad eller samma tänk inom vissa frågor. Jag får ofta höra om det jämnlika samhälle vi ska ha. Män och kvinnor ska vara lika inom alla aspekter. Jag tänker inte så och ser inte meningen med kvotering över huvud taget.
Jag är självklart för att det ska vara lika mellan könen och vet att det idag inte alltid är det men jag anser att det kommer förändras med tiden. Vissa saker tar tid för många människor att förstå. Inte minst med tanke på att jag kan få svar på mina insändare med att "beslut som har tagits ska stå fast för annars är det odemokratiskt". Det är skrämmande för med det tänket skulle det aldrig bli några förändringar. Hade det varit så hade kvinnan förmodligen fortfarande inte haft rösträtt.

EU har nu fått för sig att det ska bli en lag på att kvotera in fler kvinnor i bolagsstyrelser. Jag säger direkt absolut nej till det. Jag är emot all sorts kvotering. Oavsett om det är mellan könen, religion, ålder etc.

allbright.se
Polishögskolan kvoterar. De vill exempelvis ha en viss del män och en del kvinnor. Testen är dessutom olika, har varit, beroende på vilket kön du har. Katastrof. Det ska vara lika för alla. Jämlikhet ska inte bara gälla på det ena hållet. Hade någon tyckt att det var ok om män fick lättare potentiella intagningstest till att bli förskollärare? Jag skulle inte tro det.

Jag anser att det finns en anledning att flest kvinnor arbetar inom förskolan. Av samma anledning jobbar fler män med att laga bilar. Jag hade rent fysiskt inte klarat det arbetet. Vi är helt enkelt skapta på olika sätt. Alla följer inte mönstrena och det är bra men att tvinga fram det ser jag som fel. Det kan få ta sin tid bara det blir bra. Jag tror inte stämningen blir så bra om det kommer in en ny eller någon byts ut på grund av sitt kön. Mångfald berikar.

Jag har alltid haft betydligt lättare för att samarbeta med det motsatta könet. Anledningen är att de oftast är betydligt rakare i kommunikationen så om det beror på att jag är allmänt trög och inte förstår andra kvinnor eller jag helt enkelt är väldigt manlig vet jag inte. Jag avskyr när någon ska gå som katten runt het gröt eller prata om någon bakom ryggen. Det är bättre att vara rättfram och ärlig. Tycker jag något är bra så säger jag det och skulle jag inte tycka det är jag tyst såvida ingen vill veta min åsikt. Då kommer jag vara ärlig.

När jag gick i skolan blev man ofta tvingad att göra olika grupparbeten ihop och högskolan älskade dem. Man skulle sitta ihop, analysera, diskutera och skriva ihop något gemensamt. Jag avskydde det. Varför? Självklart ska man samarbeta men att samarbeta och skriva ihop någonting med någon som har det motsatta tänket är inte lätt. Jag kan samarbeta men då med de som tänker eller fungerar som mig och jag vill välja dem själv. Jag vill inte bli tvingad. Med detta menar jag att grupperna som redan finns i bolagsstyrelserna, kanske är de bästa!? Jag vet inte. Jag har dock väldigt svårt att se att ett tvång på att få in kvinnor till en viss procent måste innebära en förbättring. Hur ska vi då göra med olika kulturella inriktningar, ålder, religiösa åsikter?
Ska de också få en viss del av platserna?
Var ska man dra gränsen?
Nej, jag tycker inte om kvotering av något slag och skulle aldrig rösta för det.

http://rod.se/k%C3%B6nskvotering-i-bolag-kan-bli-lag