måndag 9 september 2013

Saaaanktaaaaaa Luciiiiiia..!?

Göteborg tar nu bort den traditionella omröstningen av Lucia. Från och med denna ansökan kommer bara en mun och dennes röst visas. De vill att så många som möjligt ska få vara med, även män.
Jag tänker såhär:
Äntligen! Det räcker med det ytliga samhälle som redan finns. Lucia ska inte vara en skönhetstävling utan det viktigaste måste vara att personen i fråga ska kunna sjunga. Denne ska kunna framföra våra traditionella luciasånger utan en massa feltoner. Det är charmigt med skolans och alla andra gruppers Lucia men där finns oftast lika mycket falska toner som rena och jag förstår att en stor stad som Göteborg nu väljer att satsa på röster med kvalité. Att män kan söka stör mig inte då det är folket som sedan röstar på den de vill. Jag har ytterst svårt att se att majoriteten av alla i Göteborg kommer rösta fram en man till att leda sitt tåg.

Med detta hoppas jag att det snart kan ske förändringar inom fler områden.
Jag har länge eftersökt ett neutralt sätt för en förtroendevald att till exempel skicka en motion. Som jag ser det idag är det ofta så att en motion avslås eller godkänds beroende på vem som har skickat in den och jag tycker det är väldigt fel. Det bör vara sakinnehållet och inte vem som står bakom som avgör ifall idén är bra eller inte. Likadant gäller med arbeten. Skulle ingen veta vem som sökte, om ansökningen var neutral, skulle allt snack om jämlikhet kunna skippas. Hade alla varit neutrala med enbart kunskap på pappret hade det alltid enbart bedömts efter kunskapen och ingen kunde skyllt på att de har ett visst kön, en viss ålder, en viss kultur etc.

Jag förstår att det för många människor som inte är så förtjusta i förändring är jobbigt att rösta på en mun till Lucia men för mig är detta något positiv. Den som vinner kanske inte är den fagraste personen på jorden men med stor säkerhet är det den med bäst röst av de uttagna som vinner.
Det tycker jag är betydligt rättvisare än som det är idag.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/kampanjer/article3757891.ece