lördag 26 november 2016

Det egna ansvaret?

Vad som än händer, så är det inte ditt fel.
Köper du något du egentligen inte vill ha, är det någon annans fel.
Detsamma gäller om du delar en länk utan att kontrollera bakgrunden.
Facebook tänker nu göra något åt detta problem.
svd.se

Facebook vill göra så att falska nyheter inte kan få spridning då de anses ha påverkat det amerikanska presidentvalet. På något sätt ska de nu se till att detta inte ska kunna hända igen. De människor som rent ut sagt är korkade ska få betala det pris som gäller för att ha en felaktig åsikt.
För så måste det nämligen vara.
Alla dessa falska nyheter som har delats har gjort det med baktanken om att vi skulle luras.
Eller?

Jag delar sällan saker och gör jag det läser jag alltid igenom allting. Även andras kommentarer Med tanke på att människor har blivit jagade för sina grupptillhörigheter i media så är jag inte förvånad om man väljer att inte vara medlem i någon grupp. Jag rensar där med jämna mellanrum men ändå dyker det upp rätt ofta.¨

Varför i hela världen ska Facebook lägga sig i det?
Finns det något egenintresse för detta blir jag förvånad.

Jag anser att det måste finnas ett egenansvar och det bör ställas höga krav. Dock ska ingen form av myndigheter lägga sig i. Någonstans måste nämligen curlingsamhället dämpas och om våra ungdomar, även vuxna, inte kan se att det bästa för barnen inte är att fortsätta få allt serverat är något fel. Vi måste alla ansvar för vad vi själv och våra barn gör.

http://www.svt.se/kultur/sa-ska-facebook-stoppa-falska-nyheter