onsdag 2 november 2016

Ett bevis på bra journalistik!?

Rasism, hat mot tiggare, det svenska hatet.
Det stora journalistpriset ska nu delas ut i fem delar.

Självklart är det så att det finns en hel del bra journalister men när jag ser listan på de som är nominerade tappar jag ytterligare hopp om att svensk media ska bli opartisk.
Alexandra Pascalidou.
Egentligen kan man stoppa där.
Denna person som "står upp" för hemlandet hon inte bor i, som väldigt partiskt står för en åsikt och som hatiskt anser att alla människor inte är lika mycket värda.
Är det en bra journalist?
svt.se

Soran Ismail.
Är han en bra journalist?

Min uppfattning är att detta med att vara en utbildad journalist till stor del har spelat ut sin roll. Bli en halvkändis istället så är sannolikheten betydligt större att du får ett arbete inom media.
Speciellt om dina åsikter rätt tydligt står till vänster.

En stor och viktig del i det stora journalistpriset är även att se baksidan.
Hur många journalister blir dömda för de övertramp de gör?
Journalistförbundet har inte dömt en enda journalist för någonting de sista tio åren.
Det anser inte jag vara fungerande.
Alltså, journalister sitter och dömer journalister.
Så fungerar nämligen den "domstol" som tar upp anmälningar mot journalister.
Är det konstigt att det blir fler människor som tvivlar på journalistiken och människorna bak den? Om jag som lärare skulle bli dömd av mina kollegor om jag gjorde ett övertramp, hade de skyddat mig? Jag skulle nog kunna tro det. Det kallas jäv.

Journalister bör tänka på sitt förtroende och det må vara roligt att bli nominerad men nästa år hoppas jag på några vettiga människor som inte lever i villfarelsen att Sverige ska hjälpa till att befolka planeten.

http://www.svt.se/kultur/medier/de-nomineras-till-stora-journalistpriset
https://www.sjf.se/yrkesfragor/en-levande-yrkesetik