tisdag 1 november 2016

Grunden i demokratin är oliktänkande.

Sverigedemokraterna hade igår en motion i landstinget Blekinge som handlade om att vårdpersonal ska ha rätt till samvetsfrihet och jag är oerhört lycklig över att denna motion inte gick igenom. Jag har aldrig förstått varför enskilda människor ska kunna sätta käppar i hjulet för andra.

Samvetsfrihet inom vården betyder att exempelvis en barnmorska inte ska behöva göra aborter om hon inte anser att det är rätt. Denne ska alltså inte behöva bemöta eller hjälpa dessa kvinnor, för det är alltid kvinnor. Motionen inriktar sig på att den personal som är med vid aborter ska få en särskild handlingsplan och specialhjälp för att motverka psykisk ohälsa gällande just aborter.
Snäll tanke men hjälp för personalen finns redan.
barnmorskeforbundet.se

Som jag ser det väljer den som läser till barnmorska den dag de börjar läsa. På barnmorskornas hemsida (länkad) står det väldigt tydligt att även aborter ingår i arbetsuppgifterna så innan man börjar läsa alla dessa år kan man ta sig en ordentlig funderare. Vill du inte medverka i aborter?
Då kanske inte barnmorskeyrket är något för dig.

Jag som lärare kan inte välja bort pratiga elever. Ambulansen kan inte välja bort överviktiga människor. Läkaren som tror på Jehovas får inte vägra ge patienter blod på grund av sin tro.
Har du ett problem med aborter, välj ett annat yrke!

Jag ska, som vanligt, jaga media lite. Media, varför upplyser ni inte Sveriges befolkning om dessa frågor? Allt fokus med Sverigedemokraterna hamnar ständigt i invandringsfrågorna men det hade behövts belysas för min övertygelse är att de absolut flesta människorna är för både de abortlagar vi har idag samt att människor inom olika yrken inte kan välja alla sina arbetsuppgifter.
SD är det dock inte. De vill sänka abortgränsen, införa samvetsklausuler som i längden förminskar kvinnors rättigheter och som enbart kommer flytta problemet till ett annat land då dessa kvinnor återigen kan börja med abortresor till länder där synen på det hela är mer liberal.

Irland, Polen och Italien är skräckexempel som nog berör de flesta. I dessa länder har man på grund av sin katolska tro i princip stängt alla vägar till lagliga aborter. Är detta verkligen värdigt ett modernt land? De barn som föds oälskade, tror någon att de kommer må bra?

Gillar du inte abort?
Nej, jag tror få skulle påstå att de älskar det och självklart ska så mycket information som möjligt ges ut till kvinnor så att de inte blir gravida om de inte vill ha det barnet, men tyvärr kan det hända saker i livet som ändrar förutsättningarna. Ska den kvinnan då mötas av någon som anser att hon gör fel? Som vägrar hjälpa till?
Nej, de ska mötas av någon som på ett professionellt sätt genomför det arbete de är utbildade till.

Jag tackar någon för att denna motion röstades ner av samtliga andra partier och jag tror inte ens att de själv är helt överens. Demokrati är fint och bra för oliktänkande men min lycka är total över att den inte gick igenom. Jag tror på den enskilda kvinnans rätt att välja en abort, på lagar och förordningar.

Tycker du att aborter är jobbiga?
Välj ett annat yrke.

http://www.barnmorskeforbundet.se/barnmorskan/barnmorskeutbildning/